چکیده:
تحقیق حاضر با هدف بررسی تعیین کننده های موفقیت اتحادیه تعاونی های مرتعداری استان گلستان انجام شد. این تحقیق از نوع توصیفی ـ همبستگی و علی ـ رابطه ای بود که به روش پیمایش انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق حاضر را 122 مدیر عامل و عضو هیئت مدیره 23 تعاونی مرتعداری عضو اتحادیه تعاونیهای مرتعداری استان گلستان تشکیل دادند. حجم نمونه با استفاده از جدول رجسی و مورگان 92 نفر برآورد شد. نمونه ها به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. پرسش نامه ابزار اصلی جمع آوری داده ها بود. برای تعیین روایی پرسش نامه از نظر تعدادی از استادان ترویج و آموزش کشاورزی و همچنین مدیر عامل و اعضای هیئت مدیره اتحادیه تعاونیهای مرتعداری استفاده شد. برای تعیین میزان پایایی پرسش نامه نیز از ضریب آلفای کرونباخ (7/0 تا 81/0) استفاده شد. نتایج نشان داد که ابعاد محیطی (زمینه ای)، ساختاری و محتوایی به ترتیب بیشترین تاثیر را در موفقیت اتحادیه تعاونی های مرتعداری استان گلستان دارند. همچنین بین موفقیت اتحادیه این تعاونی ها و توانمندسازی تعاونی های مرتعداری رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد.
Rangeland Management Cooperatives Alliance ( RMCA) is one of the organizations that had a significant role in protecting and restoring rangeland. In recent year RMCA in Golestan province has been one of the successful one. This study aimed to determine the successful predictors of this Alliance. This was a descriptive correlation and causative relative that have beeen done through a survey. The statistical population of this study consisted of manager and members of the cooperative rangeland management board of RMCA. Number of rangeland management cooperatives were 23 and managers and members of the cooperative rangeland management board were 122. Using Krejcie and Morgan’s (1970) Table and simple random sampling method 92 person were selected as sample. A panel of agricultural extension and education and manager and managerial board of the RMCA confirmed the validity of the questionnaire. For determining the reliability of the questionnaire Cronbach’s alpha was calculated for different parts of questionnaire (0.70- 0.81). The results showed that environmental (background)، structural and content dimensions had the most effect on the success of RMCA، respectively. Also، there were a significant and positive correlation between success of RMCA and empowerment of rangeland management cooperatives.
خلاصه ماشینی:
حضرتی و همکاران (١٣٨٩) در بررسی عوامل مؤثر بر موفقیت تعاونی های کشاورزی، شاخص های وجود مشارکت و هم فکری بین اعضای تعاونی ، برخورداری از تسهیلات دولتی جهت گسترش تجهیزات و فعالیت های کشاورزای، تولید اشتراکی و کاهش هزینه های تولید، جذب و پس انداز سرمایه های اندک کشاورزان به عنوان پشتوانه مالی شرکت ، برگزاری جلسات مجمع عمومی و انتخابات درون سازمانی ، آموزش اعضا در زمینه ساختار و قوانین تعاونی ، نگرش مثبت اعضا نسبت به نوآوری در تولید، نزدیکی به شهر و سهولت مراجعه به ادارات مربوط و بهرهگیری از تجارب و مشاوره مدیران واحدهای مشابه را شناسایی کردند.
بر اساس نتایج تحقیق قلی فر و بنی اسدی (١٣٩١)، عوامل مؤثر بر موفقیت شرکت های تعاونی روستایی استان زنجان از طریق تحلیل سلسله مراتبی به دو دسته درون سازمانی و برون سازمانی تقسیم شدند که از میان عوامل درون سازمانی ، عملکرد مناسب بازاریابی ، توان مالی تعاونی و اعضا، تحصیلات کارمندان، مهارتهای فنی مدیران، میزان مشارکت در امور تعاونی مهارتهای انسانی مدیران و انتفاع اعضا از تعاونی و از بین عوامل برون سازمانی ، عملکرد اتحادیه تعاونی ها، کیفیت آموزشهای ارائه شده، سابقه عضویت در شرکت تعاونی ها، تعداد دورههای آموزشی و شناخت اعضا بیشترین تأثیر را در موفقیت این تعاونی ها داشته اند.
ماتریس ضرایب همبستگی بین متغیرهای اصلی تحقیق (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج آزمون کروسکالوالیس نشان داد بین دیدگاههای مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره شهرهای گنبد، کلاله و آققلا در خصوص تعیین کنندههای موفقیت اتحادیه تعاونی های مرتعداری تفاوت معنی داری در سطح ٥ درصد خطا وجود دارد (جدول٨).