چکیده:
امروزه در عصری زندگی می کنیم که بسیاری از آموزه های سنتی دگرگون شده و در حال تغییر مستمر است. این تغییرات در حوزه سازمان و مدیریت بارزتر است و آثار آن در قالب خلاقیت، نوآوری وخلق دانش در جهت بهبود کیفیت زندگی بشر قابل درک است. وجه ممیزه ی سازمان ها در عصر اطلاعات و ارتباطات، همانا دانش محوری و آفرینش دانش توسط منابع انسانی است. امروزه اطلاعات برگبرنده شرکتهای بزرگ تجاری می باشد. ازآنجا که گردآوری اطلاعات به روش دستی ومعمولی برای شرکتهای چند ملیتی بزرگ، غیرممکن می باشد پس آنها به سیستم های اطلاعاتی برای پرکردن این خلاء روی آورده اند. اطلاعات لازمه تصمیم گیری است و امروزه پدیده ای چون انفجار اطلاعات و آلودگی اطلاعات مطرح است که لازمه استفاده مفید از اطلاعات دراین آشفته بازار وجود سیستم های اطلاعاتی یکپارچه ومنسجم برای تنظیم ومنظم کردن اطلاعات برای استفاده کاوشگران اطلاعات می باشد. از طرفی بیش از هشتاد درصدکار روزانه مدیران صرف اطلاعات میشود از جمله دریافت اطلاعات، برقراری ارتباط و استفاده از اطلاعات در طیف وسیعی از امور مختلف. از آنجایی که اطلاعات مبنای تمام فعالیتهای یک سازمان است، سیستمهایی باید وجود داشته باشند که اطلاعات را تولید و مدیریت کنند. هدف چنین سیستمهایی ایجاد تضمین در ارائه اطلاعات صحیح و قابل اطمینان در مواقع مورد نیاز و در شکل قابل استفاده است. چنین سیستمهایی، سیستمهای اطلاعات نامگذاری شدهاند. مدیران می توانند با استفاده از این اطلاعات، چگونگی اثربخشی تصمیمات و فعالیتهای سازمانی را کنترل کنند و با برنامه ریزی و تصمیم های به موقع، بر توانمند کردن سازمان خود بیافزایند. تحقیق حاضر با درک اهمیت وضرورت تحقیق که اکنون فناوری های نوین در بهبود کیفیت تصمیم گیری مدیران ایفای نقش می کنند، شکل گرفته و هدف آن نقش فناوری اطلاعات وسیستم های اطلاعاتی در بهبود کیفیت تصمیم گیری مدیران می باشد.
خلاصه ماشینی:
(فيضي، مقدسي، ١٣٨٤) طبرسا(١٣٩٠) در پژوهشي باعنوان تبيين رابطه سيستم هاي اطلاعاتي وفرآيند تصميم گيري در مديران نظام بانکداري خصوصي از حيث افزايش اثربخشي تصميمات بواسطه دريافت اطلاعات به موقع ،صحيح ، مرتبط وجامع ووجود امکان کنترلهاي مجدد سيستمي مورد بررسي قرار گرفت که بر اساس نتايج تحقيق مي توان اينگونه بيان کرد که سيستمهاي اطلاعاتي تاحد بسيار زيادي اثربخشي فرآيند تصميم گيري و نتيجتا" تصميمات مديران را افزايش داده اند و کاربرد آنها براي اتخاذ تصميمات مناسب واثربخش در سازمان ها امري حياتي مي باشد.
از مهمترين اين مزايا ي ناشي از توسعه تکنولوژي اطلاعات عبارتند از: کاهش هزينه در بلندمدت به روز کردن سيستم اداري در نظام هاي توليدي و خدماتي تربيت نيروي انساني کارآمد و ماهر استفاده از تجارب بين المللي تربيت نيروي کارآفرين واجد شرايط براي تامين نياز جامعه وکمک به اشتغال زايي مشارکت دست اندر کاران ومديران در فرآيند تصميم گيري کمک همه جانبه به امر کيفيت در ارائه کالا و خدمات (امامويردي وهمکاران ، ١٣٩٢) فناوري اطلاعات و سطوح مديريت صاحب نظران علم مديريت وظايف و مسئوليتهايي رابراي مديران سازمانهاي مختلف در نظر گرفته اند، توجه مديران به اين وظايف امري مهم جهت اداره مطلوب سازمان ها قلمداد مي شود، در واقع مديران از طريق برنامه ريزي و سازماندهي وهدايت و تصميم گيري وکنترل قادر به اداره مناسب سازمانها خواهند بود.
Akturan, Ulun, Tezcan, Nuray, (2012), Mobile banking adoption of the youth market: Perceptions and intentions, Marketing Intelligence & Planning, Vol. 30 Iss: 4 pp.