چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش واسطهگر شناخت اجتماعی در ارتباط میان باورهای هوشی و اشتیاق تحصیلی بود. روش پژوهش از نوع تحقیقات توصیفی و طرح همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی دانشجویان دانشگاههای شهر شیراز در سال تحصیلی 95-96 تشکیل میدادند که از این میان تعداد 300 نفر (174 دختر و 126 پسر) به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای شناخت اجتماعی، اشتیاق تحصیلی و باورهای هوشی و برای تجزیهوتحلیل دادهها از روشهای ضریب همبستگی پیرسون و آزمون تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج جدول ماتریس همبستگی نشان داد که بین تمام متغیرهای پژوهش حاضر که شامل ابعاد شناخت اجتماعی، اشتیاق تحصیلی و باورهای هوشی بود همبستگی معناداری در سطح 01/0 P<وجود دارد. باور افزایشی هوش دارای اثرات مستقیم بر ابعاد انرژی و شیفتگی تحصیلی بود اما باور ذاتی هوش بر هیچکدام از متغیرهای پژوهش تاثیر معناداری نداشت. در ادامه نتایج تحلیل مسیر حاکی از معناداری نقش واسطهای شناخت اجتماعی در رابطه میان باورهای هوشی و اشتیاق تحصیلی بود. بهطورکلی میتوان نتیجه گرفت که شناخت اجتماعی و باورهای هوشی دو مورد از عوامل اصلی برای بررسی اشتیاق تحصیلی است.
خلاصه ماشینی:
Galla, Wood, Tsukayama, Har, Chiu, & Langer 10.
يافته هاي توصيفي متغيرهاي پژوهش متغير ميانگين انحراف معيار نمره حداقل نمره حداکثر هوش افزايشي ٢١/٢ ٤ ٧ ٢٦ باورهاي هوشي هوش ذاتي ١٥/٣ ٣/٤ ٧ ٢٨ شناخت خود ١٦ ٣/٥ ٦ ٢٤ ذهن خواني استاد ١١ ٣/٧ ١ ٢٠ شناخت اجتماعي درک محيط آموزشي ٩/١ ٢/٩ ٢ ١٦ تشخيص تهديد آموزشي ١١/٨ ٢/٧ ١ ١٦ انرژي ٨/٧ ٤ ١ ١٥ اشتياق تحصيلي تعهد ٨/٦ ٤ ١ ١٥ شيفتگي ٨/٤ ٤ ١ ١٥ به منظور بررسي رابطۀ ساده بين متغيرهاي پژوهش ، همبستگي متغيرها محاسبه شد و نشان داد که همبستگي بين متغيرها در اغلب موارد معنادار هستند.
ماتريس همبستگي ميان متغيرهاي پژوهش متغير ١ ٢ ٣ ٤ ٥ ٦ ٧ ٨ ٩ ١- هوش افزايشي ١ ٢- هوش ذاتي ٠/٠٠٣- ١ ٣- شناخت خود **٠/٣٢ ٠/٠٨- 1 ٤- ذهن خواني 1 0/38** 0/001 0/26** استاد ٥- درک محيطي 1 0/59** 0/45** -0/03 0/24** آموزشي ٦- تشخيص تهديد 1 0/47** 0/45** 0/55** -0/02 0/39** آموزشي ٧- انرژي تحصيلي **٠/٢٧ ٠/٠٤- **٠/٣٣ **٠/٢٠ **٠/١٩ **٠/٢٨ 1 ٨- تعهد تحصيلي **٠/١٩ ٠/٠٩- **٠/٣٤ *٠/١٦ **٠/١٨ **٠/٢٧ **٠/٨٠ 1 ٩- شيفتگي 1 0/72** 0/73** 0/24** 0/21** 0/22** 0/31** 0/008 0/27** تحصيلي *P در ابتدا، شاخص هاي برازش مدل محاسبه گرديد که نتايج اين تحليل در جدول ٣ نشان داده شده است .
به منظور پاسخ به سؤال پژوهش مبني بر اين که "آيا شناخت اجتماعي نقش واسطه اي در ارتباط ميان باورهاي هوشي و اشتياق تحصيلي دارد؟" نتايج پژوهش نشان داد که تنها بعد باور افزايشي هوش از طريق واسطه گري ابعاد شناخت خود و درک تهديد آموزشي، داراي اثر غيرمستقيم بر ابعاد اشتياق تحصيلي است .
Mind the fish: zebrafish as a model in cognitive social neuroscience.