چکیده:
هدف اصلی این مقاله، بررسی روابط اجتماعی در گروههای خانوادگی تلگرام مبتنی بر استیکرهای استفاده شده در این گروههاست. بر این اساس، نحوه به کارگیری استیکرها در شبکههای اجتماعی (خانوادگی) و تغییرات آن در طی زمان بررسی شده است. روش پژوهش حاضر، کیفی و برای جمعآوری دادههای کیفی از ابزار مصاحبه فردی نیمه ساختیافته استفاده شده است. مصاحبه با سه نفر از اعضای سه گروه خانوادگی انجام گرفت. مصاحبه با طرح موضوع پژوهش و سوال کلی در مورد عملکرد استیکر در بیان احساسات و عواطف آغاز و براساس پاسخهای ارائه شده هدایت شد. سوالهای مصاحبه درباره «استفاده از استیکرها در گروههای خانوادگی» بود. یافتههای این مقاله را میتوان به 3 دسته اصلی تقسیم کرد: 1 -مفاهیم مستخرج از متن مصاحبهها 2-مقولهها 3 -موضوعها. در ابتدای کار، 25 مقوله از احساسات از مصاحبهها استخراج شدند که در سه دسته شامل احساسات خوشایند، ناخوشایند و پیچیده جای گرفتند. بر اساس مدل ارائه شده، احساسات و عواطف منتقل شده توسط استیکر در گروههای خانوادگی متغیر وابسته هستند که تحت تاثیر سه نوع از عواطف قرار دارند و این عواطف عبارتاند از عواطف خوشایند، ناخوشایند و پیچیده. این احساسات، خود نیز تحت تاثیر پارامترهای مستقل هستند که بر اساس مصاحبهها در شکل متغیرهای مستقل که همان مقولههای مصاحبه است، آورده شدهاند. بنابراین عواطف خوشایند، ناخوشایند و پیچیده شاخصهای میانجی است.
خلاصه ماشینی:
بر اساس مدل ارائه شده ، احساسات و عواطف منتقل شده توسط استیکر در گروه های خانوادگی متغیر وابسته هستند که تحت تاثیر سه نوع از عواطف قرار دارند و این عواطف عبارت اند از عواطف خوشایند، ناخوشایند و پیچیده .
اینترنت به عنوان یکی از مهمترین ابداعات در قرن اخیر با قابلیت ها و کارکردهای متعدد و گسترده اش ، بخش های مختلف زندگی انسانی را تحت تأثیر خود قرار داده است ، مبنا و هدف اصلی اینترنت عبارت است از: ـ برداشتن فاصله جغرافیایی میان انسان ها در سراسر دنیا ـ ایجاد تحول در عرصه ارتباطات و انتقال اطلاعات و اخبار اینترنت در ابتدا به عنوان ابزار ارتباط به منظور تبادل داده ها و منابع تحقیقاتی به کار برده می شد و به مرور زمان برای برقراری ارتباط بین افراد از طریق پست الکترونیک به کار رفت .
در این میان ، استقبال کاربران ایرانی از پایگاه های مذکور روند چشمگیری داشته چنانچه طبق آمار سایت الکسا١، تلگرام یکی از سه نرم افزار اجتماعی برتر مورد استفاده ایرانیان در فضای وب است .
به نظر می رسد همین طور که این شبکه های اجتماعی بین مردم رایج تر می شوند، توانایی شان برای ایجاد تغییرات اجتماعی و سیاسی نیز تقویت شده و توجه بیشتری را از سوی رسانه ها، دولتمردان و پژوهشگران می طلبند (شیری ، ١٣٩٤).
کاربران می توانند در این شبکه اجتماعی جدید برای خود وبلاگ درست کنند و از وبلاگ هایی نظیر وبلاگ یکی از مدیران ناسا که روایت بسیار شگفت انگیزی را از ماموریت های فضایی خود نقل کرده است ، استفاده کنند.