چکیده:
هدف این پژوهش شناسایی و تحلیل عوامل امتناع بینالمللی شدن دانشگاههای تخصصی استان تهران بود. سه مولفهی اصلی موردمطالعه در این پژوهش «برنامهریزی آموزشی و درسی بینفرهنگی»، «آمدوشد استادان بینالمللی» و «انجام پژوهشهای مشترک بینالمللی» بوده است. روش پژوهش این مطالعه علمی، روش آمیخته از نوع تشریحی است. جامعه مورد مطالعه این پژوهش اعضای هیات علمی تماموقت و مدیران ارشد دانشگاههای صنعتی شریف، علامه طباطبائی، علم و صنعت، امیرکبیر و خواجه نصیر طوسی بود که تعداد آنها 2445 نفر بود. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کمی، پرسشنامهی محقق ساخته و در بخش کیفی، مصاحبه نیمه ساختاریافته بوده است. نمونه مورد مطالعه برای اجرای پرسشنامه با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای و انجام مصاحبه ها با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی تعیین شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از دو سطح آمار توصیفی (نظیر میانگین، انحراف معیار و واریانس) و آمار استنباطی نظیر (آزمون t گروه های مستقل، آزمون تحلیل واریانس، آزمون فریدمن، آنوا و آزمون توکی) استفاده شد. تحلیل نتایج این پژوهش نشان میدهد، «فقدان اولویت رویکرد بینفرهنگی در برنامهریزی آموزشی و درسی»، «عدم تدریس دروس به یک زبان بینالمللی»، «پایین بودن حقوق اعضای هیات علمی»، «عدم تمایل اساتید بینالمللی به تدریس در دانشگاههای ایران»، «فقدان حمایتهای مالی و سازمانی جهت انجام پژوهشهای بینالمللی»، «فقدان کفایت لازم در ساختار سازمانی دانشگاه»، «فقدان منابع مالی و قوانین حمایتی» و «ضعف مهارت زبانی استادان ایرانی در انجام و نگارش پژوهشهای مشترک بینالمللی» از مهمترین عوامل امتناع استراتژی بینالمللی شدن در خانه در دانشگاههای تخصصی تهران میباشد.