چکیده:
بعد از خانواده، مهم ترین سازمان موثر در تکوین شخصیت و رشد جنبه های مختلف انسان، مدرسه است. بنابراین، رشد مهارت ها و استعدادهای لازم برای زندگی افراد در جامعه باید یکی از اهداف اساسی مدرسه محسوب شود. با توجه به این که آموزش مسائل زندگی خانوادگی به دانش آموزان می تواند در استحکام خانواده و کاهش ناهنجاری هایی از قبیل طلاق نقش داشته باشد؛ این پژوهش درصدد بررسی این موضوع است که از دید دانش آموزان چهار عامل آموزشگاهی: مدیر، دبیر، مشاور، مر بی پرورشی و کتاب های درسی تا چه حد به مسائل زندگی خانوادگی در دبیرستان می پردازند. این تحقیق توصیفی ـ تحلیلی است و جامعه آماری آن را دانش آموزان دختر سال سوم نظام متوسطه نظری در سه شهر یزد، اردکان و میبد تشکیل می دهند. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی چندمرحله ای متناسب با حجم، 210 دانش آموز از جامعه انتخاب گردید. برای جمع آوری داده ها از یک پرسشنامه محقق ساخته شامل 46 سوال به سبک لیکرت و پنج سوال باز پاسخ استفاده شد. داده های آن با نرم افزار SPSS در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته های حاصل از پژوهش مشخص نمود که نقش عوامل آموزشگاهی در آموزش مسائل خانواده، از نظر دانش آموزان کمتر از سطح متوسط (3) می باشد. البته نقش این عوامل به نظر آن ها یکسان نبوده، بیشترین تاثیر مربوط به نقش مدیران و کمترین تاثیر مربوط به نقش دبیران بوده است. براساس این یافته ها نتیجه گیری می شود که عملکرد دبیرستان ها در آموزش مسائل زندگی خانوادگی از دید دانش آموزان کمتر از حد مورد انتظار آنان بوده، لازم است برنامه ها و کتاب های آموزشی ویژه ای برای آموزش مسائل زندگی خانوادگی برای دانش آموزان تدارک دیده شود.
خلاصه ماشینی:
علاوه بر پرسشنامه مذکور، در پنج سؤال باز پاسخ از دانش آموزان درخواست شد تا نظر خود را درباره اقداماتي که دبيران، مديران، مشاوران و مربيان تربيتي و کتابهاي درسي مي توانند براي آموزش مسائل زندگي خانوادگي به دانش آموزان و در نتيجه استحکام خانواده انجام دهند، بيان کنند.
هم چنين از آزمون T با دو گروه مستقل ، تحليل واريانس يکطرفه و توکي براي مقايسه نظرات پاسخگويان نسبت به نقش عوامل آموزشگاهي در آموزش مسائل زندگي خانوادگي برحسب شهر، رشته تحصيلي ، ميزان ضرورت، شرکت و علاقه مندي دانش آموزان به فعاليت هاي فوق برنامه استفاده شد.
نتايج جدول شماره ١ نشان مي دهد که بيشترين درصد پاسخ ها در سطح زياد و خيلي زياد از نظر دانش آموزان مربوط به شاخص شماره ٦ (تأکيد بر نقش مذهب و اعتقادات اسلامي در زندگي خانوادگي ) با ٧٢/٦% (٣/٩١ =M) و کمترين درصد پاسخ ها مربوط به شاخص شماره ٧ (معرفي کتابهاي مفيد در زمينه تشکيل و تحکيم خانواده ) با ٨/٢% (١/٩٠ =M) مي باشد.
جدول شماره ٣: ديدگاه دانش آموزان درباره نقش مشاوران و مربيان تربيتي در پرداختن به مسائل زندگي خانوادگي (به تصویر صفحه مراجعه شود.
هم چنين F محاسبه شده براي مقايسه نظرات دانش آموزان برحسب رشته تحصيلي معنادار بود (٠٠٠=P، ٢٢٥=F) و نشان داد که دانش آموزان رشته رياضي فعاليت هاي مشاوران و مربيان تربيتي را در پرداختن به مسائل زندگي خانوادگي کمتر از دانش آموزان رشته علوم تجربي دانسته اند.