چکیده:
هدف این پژوهش بررسی تاثیر ویژگی های مادر بر اضطراب جدایی و سطح رشد اجتماعی کودک است. فرض اساسی این پژوهش این است که میان ویژگی های دلبستگی، شخصیتی و اضطرابی مادر (به عنوان عوامل موثر بر رفتار مادرانه) با رشد اجتماعی و اضطراب دلبستگی در کودک رابطه وجود دارد. به منظور بررسی این رابطه، ویژگی های مادر (سبک دلبستگی، ویژگی های شخصیتی و خصیصه اضطراب) در دو گروه مـادران کـودکان دارای اختـلال اضطـراب
جدایی و مادران کودکان سالم مورد مقایسه قرار گرفت. این پژوهش از نوع مقطعی است و جامعه آماری آن را مادران کودکـان مهـدهای کـودک منطقـه 8تهران تشکیل می دهند. تعداد نمومه شامل 60 مادر و کودک دارای اختلال اضطراب جدایی و سالم می باشد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های مقیاس دلبستگی بزرگسال، پرسشنامه شخصیتی میلون 2، اضطراب صفت ـ حالت، مقیاس رشد اجتماعی کودک و ابزار غربالگری اختلال های هیجانی کودکان استفاده شد. داده ها با نرم افزار SPSS و آزمون های t تست یومن ویتنی، همبستگی و تحلیل رگرسیون، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل نشانگر آن بود که دلبستگی ناایمن اضطرابی ـ دوسوگرا، خصیصه اضطراب صفت و برخی ویژگی های شخصیتی مادر می تواند پیش بینی کننده اضطراب جدایی و سطح رشد اجتماعی کودک باشد.
خلاصه ماشینی:
مقايسه سبک دلبستگي ، ويژگي هاي شخصيتي و خصيصه اضطراب در مادران کودکان داراي اختلال اضطراب جدايي و سالم Comparison of Attachment Style, Personality and Anxiety, in Mothers of Children With Separation Anxiety Disorder and Mothers of Normal Children دکتر مصطفي ذوالفقاريمطلق روان شناس باليني دکتر عليرضا جزايري دانشيار گروه روان شناسي باليني دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي دکتر محمدعلي مظاهري دانشيار پژوهشکده خانواده و گروه روان شناسي دانشگاه شهيد بهشتي دکتر کتايون خوشابي استاديار گروه روان پژشکي دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي دکتر مسعود کريملو استاديار گروه آمار دانشگاه علوم بهزيستي و توان بخشي چکيده : هدف اين پژوهش بررسي تأثير ويژگي هاي مادر بر اضطراب جدايي و سطح رشد اجتماعي کودک است .
نتايج برخي از اين پژوهش ها نشانگر رابطه بين سبک دلبستگي با مشکلات بين فردي (بشارت، گلي نژاد، احمدي، ١٣٨٢)، سبک دلبستگي و استفاده از مکانيسم هاي دفاعي (بشارت، شريفي ، ايرواني ، ١٣٨٠)، عدم رابطه معني دار بين افسردگي و سازش نايافتگي مادران با الگوي دلبستگي و مشکلات رفتاري کودکان (خانجاني ، دادستان، ١٣٨٢)، عدم وجود رابطه معني دار ميان نوع مراقبت (خويشاوندي ـ مهد کودکي ) با شکل گيري دلبستگي ـ رفتاري کودک (خانجاني ، ١٣٨١)، وجود رابطه ميان طبقه دلبستگي ايمن و ناايمن مادران با طبقات دلبستگي ايمن و ناايمن بودن کودکان بدون توانايي پيش بيني نوع طبقه دلبستگي کودک (ساعدي، خانجاني ، مهين ، ١٣٨٢)، سرخورده شدن کودکان ناشي از شکست در ايجاد دلبستگي مادر و شيرخوار (عرفاني ، ١٣٧٩)، رابطه منفي بين سطح تحول من و دلبستگي اجتنابي به خدا، ارتباط مثبت بين سطح تحول من و جهت گيري مذهبي دروني ؛ و رابطه منفي بين جهت گيري مذهبي دروني و هر يک از ابعاد اضطرابي و اجتنابي دلبستگي به خدا (تقي ياره، مظاهري، آزادفلاح؛ ١٣٨٤)، وجود الگوي دلبستگي اجتنابي بيشتر در کودکان مراکز شبانه نسبت به کودکان تحت حمايت خانواده (رازقي ، غباريبناب، مظاهري، ١٣٨٤) و تأثير تماس بلافاصله پس از زايمان بين مادر و نوزاد بر رفتارهاي دلبستگي مادر (مهري، وکيليان؛ ١٣٧٦) است .