چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی ساختار عاملی، روایی و پایایی مقیاس تعامل والد فرزندی در خانواده های ایرانی بود. مقیاس تعامل والد فرزندی به سنجش دو زیرمقیاس حل تعارض و پذیرش در دو بعد والدین (21 سوال) و فرزندان (25 سوال) می پردازد. پرسش نامه از نسخه انگلیسی آن مورد ترجمه و بازترجمه قرار گرفت و روی نمونه ای تصادفی مشتمل بر 400 نفر (200 دختر و 200 پسر به همراه والدین شان) در مدارس متوسطه اجرا گردید. به منظور تعیین روایی سازه سوالات از تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. برای بررسی اعتبار نسخه های (ارزیابی فرزند از پدر، ارزیابی فرزند از مادر، ارزیابی پدر از فرزند، و ارزیابی مادر از فرزند) پرسش نامه از روش بازآزمایی و همسانی درونی به شیوه آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج پایایی سنجی با استفاده از ضریب آلفا، پایایی 89/0 تا 97/0 را برای زیرمقیاس های ابزار به دست داد. زیرمقیاس های ابزار نشان دادند شاخص های برازندگی تحلیل عاملی تاییدی، تایید کننده ساختار دو عاملی هستند که نشان می دهد مدل دو عاملی در 4 نسخه ابزار با داده ها برازش دارد. در مجموع می توان گفت که این مقیاس، ویژگی های یک آزمون روا و پایا را داراست و می توان در موقعیت های پژوهشی و مشاوره ای از آن استفاده کرد. تعداد کم اما جامع سوالات پرسش نامه، مزیتی است که موجب به دست آوردن اطلاعات لازم در زمانی اندک می گردد.
خلاصه ماشینی:
بررسي ساختار عاملي و پايايي مقياس تعامل والد ـ فرزندي (PACHIQ ) در دانش آموزان متوسطه Examining the Factor Structure and Reliability of the Parent-Child Interaction Questionnaire (PACHIQ) among High School Students دکتر اميد عيسي نژاد .
A کارشناس ارشد مشاوره خانواده دانشگاه کردستان Department of Counseling, Faculty of Humanities & Social Sciences, University of Kurdistan, Kurdistan, Iran دريافت مقاله : ٩٥/١١/٩ دريافت نسخه اصلاح شده : ٩٦/٢/٤ 1 پذيرش مقاله : ٩٦/٢/٣٠ چکيده هدف از پژوهش حاضر بررسي ساختار عاملي ، روايي و پايايي مقياس تعامل والد فرزندي در خانوادههاي ايراني بود.
فقدان ارتباط والدين در زندگي فرزندان، به فعل و انفعالات والد ـ فرزندي ضعيف تر و سطحي تر منجر خواهد شد و اين مسئله به نوبه خود سبب بروز مشکلات پيچيدهتري در آينده فرزند مي شود (کاسترو ـ اسکيلو و همکاران٩ ، ٢٠١٣؛ بروفي -هرب، زاجيسک-فاربر، بوکنک، مکلوي و استنزبري١٠، ٢٠١٣؛ ساموئلسون، کروگر و ويلسون١١ ، ٢٠١٢، ويلسون و دوربين ١٢، ٢٠١٢؛ ليجتن ، اوربيک و جانسنز١٣، ٢٠١٢) که بامريند١٤ (١٩٧١)، اين روابط را در سبکهاي والديني مورد بررسي قرار داده است ، مک کوبي و مارتين ١٥ (١٩٨٣) نيز اين مدل را بازنگري کردند.
Bloossom, Fite, Frazer, Cooley & Evans 33.
Baker, Neece, Fenning, Crnic & 39.
Graf, Röder, Hein, Müller & Ganzorig Conger & Widaman 42.
Tudge, Lopes, Piccinini, Sperb, Chi- penda- Dansokho,...
& Freitas Hossain McKelvey & Stansbury 44.
Fuertes, Faria, Beeghly & Lopes-dos- Santos 12.
Niec, Barnett, Prewett & Shanley 23.
Kelley, White, Milletich, Hollis, 57.
Lange, Evers, Jansen & Dolan Haislip, … & Henson 24.
Stover, Hall, McMahon & Easton 58.
Haskett, Stelter, Proffit & Nice 59.