چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی شاخص های ارزیابی شایستگی های آموزشی مدیران شهرداری تهران است. روش تحقیق در این پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی است و از نظر هدف در زمره تحقیقات کاربردی قرار می گیرد. جامعه آماری در این پژوهش مدیران شهرداری تهران هستند که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده سه گروه از مدیران عالی 15 نفر، مدیران میانی 45 نفر و مدیران اجرایی 62 نفر انتخاب گردیدند. برای جمع آوری دادههای پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته مولفه ها و شاخصهای شایستگی های آموزشی مدیران براساس نظریه رابرت ال کاتز (شناسایی سطوح سه گانه مدیریتی عالی، میانی، اجرایی) استفاده گردید. پرسشنامه مورد نظر، دارای 66 سوال و مطابق با مقیاس لیکرت تنظیم شده است. روایی پرسشنامه به تایید اساتید و متخصصان حوزه مورد نظر رسید و ضریب پایایی آن نیز، با استفاده از روش آلفای کرونباخ 964/0برآورد گردید. به منظور تجزیه و تحلیل داده های گردآوری شده، از آزمون استباطی t تک گروهی و آزمون تحلیل واریانس فریدمن استفاده گردید. نتایج داده های پژوهش نشان دهنده شناسایی معیارها و شاخص های هر یک از شایستگی های آموزشی مدیران و همچنین مدل مفهومی شایستگی های آموزشی مدیران شهرداری است. نتایج نشان داد که تمامی شاخص های ارزیابی شایستگی های ادراکی، شایستگی های انسانی و شایستگی های فنی مدیران ارشد در حد مطلوب است. نتایج نشان داد که تمامی شاخص های ارزیابی شایستگی های انسانی، شایستگی های فنی مدیران میانی در حد مطلوب بوده و شایستگیهای ادارکی مدیران میانی در حد متوسط ارزیابی می گردد. نتایج نشان داد که تمامی شاخص های ارزیابی شایستگیهای ادراکی، شایستگیهای انسانی و شایستگیهای فنی مدیران اجرایی در حد مطلوب است.
خلاصه ماشینی:
1-Transformatio 2-Huusko 3-Pant & Barondi شايستگيهاي آموزشي مديران شايستگي ادراکي شايستگي فني شايستگي انساني شکل ١: مدل مفهومي تحقيق منبع : (يافته هاي نگارندگان ) مهارت ادراکي مهارت انساني مهارت فني تحليلي رفتار سياسي کار با اتوماسيون اداري رفتاري نفوذ پذيري تسلط بر ICDL ادراکي بسيج کردن منابع داشتن سواد رسانه اي دستوري آموزش کارکنان اينترنت غير شناختي کارگروهي بکارگيري نرم افزار مديريتي انگيزشي شايستگي گفتاري برنامه ريزي ارتقاء بهر وري شايستگي شنيداري سازماندهي برنامه ريزي جامع شايستگي بازخوردي کنترل و نظارت هدف گذاري تعامل مديريت منابع آينده نگري مذاکره مديريت تغيير کلي نگري حل تعارض ارزيابي اثربخش شناسايي فرصت ها مراودات اجتماعي اولويت بندي وظايف حل مسئله مشارکت اداره جلسات تشخيص هوشمندانه حس مبارزه جويانه امور شخصي تجزيه و تحليل خطر ابزار تشويقي شناسايي راهزنان زمان ابهام زدايي گزارش نويسي تحصيلات پاسخ دهي مکاتبات اداري تجربه شـــناخت فرهنـــگ و مسئوليت پذيري تخصص ساختار سازماني تمرين شـناخت قابليــت هــاي چالشگر و پرانرژي سازمان درسطح ملي شناخت اقتصاد جهاني ممارست خود آگاهي انعطاف پذيري خود مديريتي پايداري آگاهي اجتماعي مديريت رابطه شکل ٢: ماتريس شايستگيها منبع : (يافته هاي نگارندگان ) با مبنا قرار دادن پژوهش هاي انجام شده و در پيش گرفتن نگاهي سيستماتيک جهت شناسايي و تعيين الوگوي معيارها شاخص هاي ارزيابي شايستگيهاي آموزشي مديران شهرداري، اين تحقيق سعي دارد تا به سؤالات زير پاسخ دهد؛ سوال اصلي تحقيق : شاخص هاي ارزيابي شايستگي مورد نياز مديران شهرداري کدامند؟ براي تحليل اين سوال بر اساس مدل تحقيق ، سه سوال فرعي تعريف ميکنيم : • شاخص هاي ارزيـابي شايسـتگي ادراکـي مـورد نيـاز مـديران سـطوح مختلـف شـهرداري کدامند؟ • شاخص هاي ارزيابي شايستگي انساني مورد نياز مديران سطوح مختلف شهرداري کدامند؟ • شاخص هاي ارزيابي شايستگي فني مورد نياز مديران سطوح مختلف شهرداري کدامند؟ • اولويت بندي شاخص هاي ارزيابي شايستگيهاي مديران شهرداري چگونه است ؟ براي پاسخگويي به سوال ها ابتدا مروري بر ادبيات تحقيق داشته و با توجه بـه مـدل شايسـتگيهاي سه گانه کاتز، ٦٦ شاخص براي ارزيابي شايستگيهاي مديران استخراج شد.