چکیده:
هدف پژوهش تعیین نقش واسطه ای هیجان های تحصیلی در رابطه بین دانش فراشناخت و بهزیستی مدرسه در قالب یک الگوی علی بود.
روش
روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری تمامی دانش آموزان دختر و پسر دوره متوسطه دوم شهرستان لردگان در سال تحصیلی 96-1395 به تعداد 3008 نفر بود. با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای تعداد 456 نفر انتخاب شدند و به پرسشنامه های آگاهی های فراشناختی شرا و دنیسون (1994) ، مقیاس شرم و گناه تامپسون، شارپ و الکساندر (2008) ، خرده مقیاس امید پرسشنامه هیجان های تحصیلی پکران، گوتز و پری (2005) و مقیاس بهزیستی مدرسه کاپلان و ماهر (1999) پاسخ دادند. پس از حذف 18 پرسشنامه مخدوش و 24 داده پرت، اطلاعات 414 آزمودنی با روش تحلیل مسیر و با استفاده از نرم افزار آموس آزمون شد.
یافته ها
تحلیل داده ها نشان دهنده اثر مستقیم دانش فراشناخت بر بهزیستی مدرسه (19/0 =β، 001/0 =P) ، اثر مستقیم هیجان گناه بر بهزیستی مدرسه (21/0 =β، 001/0 =P) و نیز نتایج بوت استراپ حاکی از نقش واسطه ای هیجان های تحصیلی در رابطه بین دانش فراشناخت و بهزیستی مدرسه بود (51/0 =β، 001/0 =P) ؛ به این شکل که دانش فراشناخت از طریق افزایش هیجان گناه و امید و کاهش هیجان شرم منجر به افزایش بهزیستی مدرسه شده بود.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج این پژوهش، پیشنهاد می شود دانش فراشناخت به دانش آموزان آموزش داده شود تا آن ها با افزایش هیجان های امید و گناه و کاهش هیجان شرم بتوانند بهزیستی مدرسه را در خود ارتقاء دهند.
خلاصه ماشینی:
Student in Psychology, Department of Psychology, University of Shiraz, Shiraz, Iran Abstract Aim: The purpose of this study was to investigate the mediating role of academic emotions in the relationship between metacognitive knowledge and school well-being in a causal model.
For collecting data, used Metacognitive Awareness Questionnaire Shraw & Dennison (1994), Guilt and Shame Scale Thompson, Sharp, & Alexander (2008), hope subscale of Academic Emotions Questionnaire Pekrun (2005), and School Well-Being Scale Kaplan & Maehr (1999), from which 42 questionnaires were removed from the analysis as being had outliers and missing data.
The Bootstrap results showed the mediating role of academic emotions in relationship between metacognitive knowledge and school well-being (β= 0.
Keywords: academic emotion, guilt, hope, metacognition, shame, school well- being Citation: Sheikhol Eslami, R.
نتيجه گيري: با توجه به نتايج اين پژوهش ، پيشنهاد ميشود دانش فراشناخت به دانش آموزان آموزش داده شود تا آن ها با افزايش هيجان هاي اميد و گناه و کاهش هيجان شرم بتوانند بهزيستي مدرسه را در خود ارتقاء دهند.
نتايج برخي از پژوهش ها نيز نشان ميدهد که هيجان اميد بر رضايت از زندگي (يانگ ، زانگ و کو، ٢٠١٦)، رفتارهاي هدفمند، بهزيستي روان شناختي، پيشرفت تحصيلي (راند و همکاران ، ٢٠١١) و پيشگيري از اختلال هاي روان شناختي تأثير مثبتي دارد (محمدي، دانش ، تقي لو، ١٣٩٥).
Classroom Emotional Climate, Student Engagement, and Academic Achievement, Journal of Educational Psychology, 104(3): 700–712.