چکیده:
هدف پژوهش تعیین نقش میانجیگر ابعاد انگیزش تحصیلی در رابطه بین حمایت اجتماعی ادراک شده و عدالت آموزشی با فرسودگی تحصیلی در دانشجویان بود.
روش
روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری پژوهش شامل تمام دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای تهران مرکز، تهران شرق و دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی واحد تهران در سال تحصیلی 96-1395 به تعداد 83834 نفر بود که از میان آن ها به روش نمونه برداری تصادفی چند مرحله ای به این صورت که در مرحله اول 3 دانشگاه، از هر دانشگاه 3 دانشکده و از هر دانشکده 3 کلاس به صورت تصادفی و در نهایت از رشته های حسابداری، روان شناسی، میکروبیولوژی، علوم اجتماعی و مهندسی ژنتیک بر اساس پیشنهاد گاداگنولی و ولیسر (1998) و تعداد پارامترها 410 نفر انتخاب شد. ابزار پژوهش پرسشنامه فرسودگی تحصیلی برسو 1997، مقیاس انگیزش تحصیلی والرند، پلیتیر، بلایس، بریر، سنسال و همکاران (1992) ، پرسشنامه عدالت آموزشی گل پرور (1389) و مقیاس چند وجهی حمایت ادراک شده زیمت، داهلم، زیمت و فارلی (1988) بود. پس از حذف 40 پرسشنامه مخدوش و 4 داده پرت، با استفاده از روش الگویابی معادله های ساختاری داده ها تحلیل شد.
یافته ها
نتایج نشان داد ضریب مسیر غیرمستقیم بین عدالت آموزشی و فرسودگی تحصیلی (121/0- =β، 002/0 =P) و حمایت اجتماعی ادراک شده و فرسودگی تحصیلی (253/0- =β، 001/0 =P) منفی است.
نتیجه گیری
ضروری است که همه دانشجویان در محیط آموزشی از امکانات و حمایت کافی برخوردار شوند تا زمینه رشد و شکوفایی استعدادهای آن ها فراهم شود و بتوانند در راستای رسیدن به اهداف خود، انگیزه کافی برای تلاش و تکاپو پیدا کنند.
خلاصه ماشینی:
Associate Professor, Department of Psychology, Roodehen branch, Islamic Azad University, Roodehen, Iran Abstract Aim: This study purpose was to determine the mediating role of academic motivations component in the relationship between perceived social support and educational justice with students’ academic burnout.
Structural model of academic burnout based on perceived social support, educational justice, and academic 418 41m9otivation variables of students.
Structural model of academic burnout based on perceived social support, educational justice, and academic 418 41m9otivation variables of students.
الگوي ساختاري فرسودگي تحصيلي بر اساس متغيرهاي حمايت اجتماعي ادراک شده ، عدالت آموزشي و انگيزش تحصيلي دانشجويان 3 نوريه يوسفي ١، حسن پاشا شريفي ٢* و نسترن شريفي ١.
دانشيار گروه روان شناسي، واحد رودهن ، دانشگاه آزاد اسلامي، رودهن ، ايران چکيده هدف : هدف پژوهش تعيين نقش ميانجيگر ابعاد انگيزش تحصيلي در رابطه بين حمايت اجتماعي ادراک شده و عدالت آموزشي با فرسودگي تحصيلي در دانشجويان بود.
مقدمه آموزش و يادگيري از تجارب پرتنش زندگي انسان است و کاهش قدرت سازگاري فرد با عوامل تنش زا، فرسودگي تحصيلي ١ را در پي دارد که سبب افت عملکرد تحصيلي در فراگيران ميشود (آسايش ، شريفي فرد، موسوي، طاهري خرامه ، علي اکبرزاده آراني و همکاران ، ١٣٩٥).
يافته هاي پژوهش پورسيد، متولي، پورسيد و ابراهيمي (١٣٩٤) نشان داد استرس ادراک شده دانشجويان با حمايت اجتماعي رابطه منفي و با فرسودگي تحصيلي رابطه مثبت و به علاوه حمايت اجتماعي نيز با عملکرد تحصيلي رابطه مستقيم و مثبت دارد.