چکیده:
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی تئاتر پداگوژیک (تعلیم و تربیتی) بر ارتقاء هوش هیجانی در کودکان 12-7 سال تهرانی بود. مواد و روش: روش پژوهش حاضر تجربی و طرح مورد استفاده در این پژوهش طرح پیشآزمون ـ پسآزمون دو گروهی میباشد. طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل از یک گروه آزمایش و گروه کنترل معادل تشکیل می شود. جامعه آماری در این پژوهش عبارتست کلیه کودکان کارکنان ناجا 12-7 ساله ساکن در مناطق 22 گانه شهر تهران می باشد. گروه نمونه مشتمل بر 40 کودک(20 پسر و 20 دختر) بود که با روش نمونه گیری تصادفی انتخاب و با استفاده از ابزار پژوهش، مورد ارزیابی قرارگرفتند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه هوش هیجانی کودکان و نوجوانان شات بود، دادههای پژوهش با استفاده از تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. یافته ها: نتایج تحلیل آماری نشان داد روش تئاتر پداگوژیک با اندازه اثر 62/0 میزان هوش هیجانی کودکان را افزایش می دهد. نتیجه گیری:با توجه به یافته های پژوهش ، پیشنهاد می شود استفاده از بازی های نمایشی کودکان، جهت بازنمایی نقاط مهم شخصیتی کودکان دبستانی مورد توجه قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
اما با پیدایش سازه هو 4 e"/>e"/> در اوایل دهه 1990؛ نسبت به هیجانها دیدگاهی مثبت به وجود آمد و در این زمینه پژوهشهای زیادی انجام گرفت (پ 5 s"/>s"/> و 6 m"/>m"/>، 20 > تعداد و دامنه برنامههای مداخلهای به منظور آموزش هوش هیجانی در حال افزایش است و در محیطهای مختلف به کار گرفته میشود و از طریق افزایش توان کنترل و تقویت راهبردهای رویارویی کارآمد به افراد و بویژه کودکان و نوجوانان کمک میکند تا هوش هیجانی شان را بهبود ببخشد(شهنی و اژه ای، 139 > نتایج پژوهشها (محمودعلیلو، هاشمی نصرت آباد و فرشباف مانی صفت، 1394؛جنگی، شیرآبادی، جانی و پوراسمعیلی، 1394؛ عطاری، شفیع آبادی و سلیمی،1390) نشان میدهد که هنر و هنردرمانی از جمله روشهایی است که بر کاهش اختلالات اضطرابی کودکان تأثیرگذار است و استفاده از روش تئاتر آموزشی (پداگوژیک) در بسیاری از زمینههای آموزشی یادگیرندگان در فرآیند یادگیری مؤثر است (ار 7 n"/>n"/>، 2 8 r"/>r"/>، 2010 9 r"/>r"/>، 2012) و به عنوان اسلحه ای نیرومند برای رشد قدرت آفرینندگی در کودک intelligence emotion MacCann, Joseph, Newman & Roberts Emotional intelligence Petrides Furnham Erdem Zengin Sever Ütkür نوجوانان، توسط پژوهشهای بسیاری مورد توجه و تأیید قرار گرفته است(ذکریایی، سیف نراقی، شریعتمداری و نادری ، 1387).
لازم به ذكر است در زبان انگليسي اين صطلاح تحت عناوين Drama Education" ، "Educational Theater نیز کارب Darling-Hammond Pedagogy theater Fleer & Kamaralli منظور از گروه هدف گروهی است که متخصص تئاتر تعلیم و تربیت به آنها بر اساس نیازها و توانمدیهایشان مفهومی را در قالب نمایش آموش میدهد.