چکیده:
هدف:این پژوهش با هدف مطالعه و شناخت تصویر ذهنی سازمانی کتابداران دانشگاه علامه طباطبائی از خدمات کتابخانههای دانشگاه انجام شده است. روش پژوهش:پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و از نظر روش پیمایشی- تحلیلی وجامعه آماری آن49 نفر از کتابداران این دانشگاه است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامهای محققساخته براساس مدل تصویر ذهنی سازمانی لیبلانگ و نگوین است. روایی پرسشنامه از نوع صوری( روایی محتوا) و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ برابر با 78 درصد محاسبه شده است. دادههای گردآوری شده با استفاده از آمار توصیفی و آزمون تی تک نمونهای و با نرمافزار اس. پی. اس. اس. مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. یافتهها: میانگین به دست آمده از تصویر ذهنی کتابداران 38/3 است. میانگین بدست آمده در ابعاد هویت، شهرت، کیفیت خدمات، محیط فیزیکی و رفتار کارکنان در مدل تصویر ذهنی سازمانی کتابداران برابر با 38/3، 52/3، 29/3، 26/3، 11/3 و 86/3 است. نتایج: نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهدکه میزان درک کتابداران از تصویر ذهنی سازمانی کتابخانههای دانشگاه علامه طباطبائی بیشتر از سطح متوسط و در وضعیت مطلوبی قرار دارد.
خلاصه ماشینی:
نتایج: نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهدکه میزان درک کتابداران از تصویر ذهنی سازمانی کتابخانههای دانشگاه علامه طباطبائی بیشتر از سطح متوسط و در وضعیت مطلوبی قرار دارد.
از اینرو پژوهش حاضر درصدد است به این پرسش پاسخ دهد که آیا تصویر ذهنی سازمانی کتابداران دانشگاه علامه طباطبائی از کتابخانههای دانشگاه در وضعیت مطلوبی قرار دارد؟ مبانی نظری پژوهش الوسون (Alvesson, 1990) تصویر سازمانی را یک واقعیت خارقالعاده تعریف میکند که از یک بافت اجتماعی خاص بیرون آمده، که به عنوان بخشی غیر بدیهی از مدیریت و عملکرد سازمانی توسط بازیگران محلی برای دریافت مفاهیم معنیدار تجربه شده است و به همین دلیل یک ساختار تاریخی نیست، بلکه مشروط به اجتماع، فرهنگ و عوامل مادی است.
پژوهش حاضر به دنبال آن است که میزان درک کتابداران از تصویر ذهنی سازمانی کتابخانه دانشگاه علامه طباطبائی را در پنج مؤلفه هویت، شهرت و اعتبار، محیط فیزیکی، کیفیت خدمات ارائه شده و رفتار کارکنان براساس مدل لیبلانگ و نگوین مطالعه کرده و به آزمون این فرضیه که تصویر ذهنی سازمانی کتابداران دانشگاه علامه طباطبائی از کتابخانههای دانشگاه در سطح مطلوبی قرار دارد، پاسخ دهد.
جدول 1 میزان میانگین و انحراف معیار مؤلفههای هویت، شهرت، خدمات، محیط فیزیکی و رفتار کارکنان در تصویر ذهنی سازمانی را برای کتابداران دانشگاه علامه طباطبائی نشان میدهد.
در این بعد با سطح معناداری 001/0 و در سطح 99 درصد اطمینان درک کتابداران از مؤلفه شهرت و اعتبار تصویر ذهنی سازمانی کتابخانههای دانشگاه علامه طباطبائی بالاتر از سطح میانگین متوسط و در سطح مطلوبی قرار دارد.