چکیده:
تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه هویت اجتماعی باخود کارآمدی مدیران متوسطه دوره اول شهر
سراوان انجام گرفت. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بوده و شامل کلیه مدیران
متوسطه دوره اول شهر سراوان به تعداد ٢٢ نفر ( ١٢ مرد و ١٠ زن) بوده و ٢٠ نفر( ١٠ زن و ١٠ مرد) بصورت
تصادفی ساده بعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. روشهای جمع آوری اطلاعات شامل مطالعات
کتابخانهای و تحقیقات میدانی است. ابزارجمع آوری دادهها شامل پرسشنامه هویت اجتماعی (صفاری نیا و
روشن، ١٣٩٠ ) و پرسشنامه مقیاس خودکارآمدی عمومی شوارتز و همکاران ( ١٩٩٦ ) بودند، که روایی
صوری ومحتوایی آنها توسط متخصصین و اساتید رشته روانشناسی دانشگاه پیام نور سراوان تایید و پایایی
آنها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 82/. و 78/. آنها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب
داده های جمع آوری شده از آمار توصیفی برای برآورد مشخصه های مرکزی، تنظیم جداول توزیع فراوانی
و نمودارها وبرای آزمودن فرضیه ها از ضریب همبستگی پیرسون و T تک نمونه ای و T گروههای مستقل
استفاده شده است. یافته ها نشان داد بین هویت اجتماعی با خود کار آمدی مدیران متوسطه دوره اول رابطه معنادار وجود دارد. میانگین هویت اجتماعی وخود کار آمدی مدیران متوسطه دوره اول بالاتر از میانگین
مقیاس ومطلوب بود. همچنین بین میزان هویت اجتماعی مدیران متوسطه دوره اول زن ومرد تفاوت معنا دار
مشاهده گردید ومیزان هویت اجتماعی مدیران متوسطه دوره اول زن بیشتراز مردان بود بود.
خلاصه ماشینی:
با توجه به ماهيت موضوع ، سوال اصلي تحقيق حاضراين است که "آيا بين هويت اجتماعي با خود کار آمدي مديران متوسطه دوره اول شهر سراوان رابطه وجود دارد؟" يکي از تکاليف مربوط به رشد در نوجواني کسب احساس هويت است .
٥٠ / فصلنامه تحقيقات جديد در علوم انساني، دوره جديد، شماره دوازدهم ، پاييز ١٣٩٧ * * * * * ش هرخصوصيت تازه اي که پديد مي آيد بر خصوصيات قبلي افزوده ميشود و سطح بزرگسالي رشد، بالاترين مرحله اي است که من مي تواند به آن دست پيداکند (بايرز و سفيج -کرينک ، ٢٠١٠) هويت اجتماعي هويت اجتماعي به شيوه هايي که به واسطه آن ها جماعت در روابط اجتماعي خود ازافراد جماعت هاي ديگر متمايز مي شوند، اشاره دارد و برقراري و متمايز ساختن نظام مند نسبت هاي شباهت و تفاوت ميان افراد و جماعت هاست .
بررسي رابطه هويت اجتماعي با خودکارآمدي مديران مدارس متوسطه شهر سراوان / ٥٥ متغير خودکارآمدي بدين جهت که تأثير خود را از طريق کوشش و پافشاري در انجام تکليف ، استفاده از راهبردهاي شناختي در مواجهه با مشکلات ، انتخاب رشته و شغل و انتخاب تکاليف چالش انگيز و توانايي کسب مهارت لازم متناسب با توان و استعداد خود اعمال ميکند به عنوان متغيري مؤثر بر عملکرد تحصيلي قلمداد ميشود (طالبي مرند، ١٣٨٥).
٦٢ / فصلنامه تحقيقات جديد در علوم انساني، دوره جديد، شماره دوازدهم ، پاييز ١٣٩٧ * * * * * فهرست منابع و مآخذ ــ آهني، ساره (١٣٨٨)، بررسي رابطه بين کيفيت زندگي و خودکارآمدي در مادران دانش آموزان عقب مانده ذهني در شهرستان بي، پايان نامه کارشناسي ارشد، دانشگاه آزاد بيرجند.