چکیده:
هدف از پژوهش پیش رو نگاهی جدید به روش مردم نگاری (قوم نگاری) است. مردمنگاری بر اساس بنیان نظری بر فرهنگ و با دیدی کل گرایانه به مطالعات عمیق برای توصیفی دقیق و فشرده از موضوع موردمطالعه میپردازد و توصیف عمیق تحلیلی از موقعیت فرهنگی و فرهنگ ارائه میکند. رویکرد مردمنگاری، رویکردی کلگرایانه است. بدین معنا که کنش انسانی در زمینهای که کنش در آن رخ میدهد، ارزیابی میشود. فلسفه کلگرایانه مردمنگاری بر این اعتقاد است که کنش انسانی، تجلی امری خاص است که شناسایی آن جز در قالب زمینه کلی امکانپذیر نیست. در میان روش شناسی های کیفی که در حال حاضر مورداستفاده قرار میگیرند، روش قومنگاری سابقه طولانی و برجستهای دارد. در پژوهش حاضر به واکاوی کتابها و مقالات
منتشر شده پیرامون مردمشناسی پرداخته شده است. ساختار و واژه شناسی، مبانی فلسفی، تاریخچه پیدایش، مراحل، چگونگی گردآوری دادهها و تجزیه وتحلیل آن و در نهایت انتقادات وارده به روش پژوهش مردمنگاری مورد بررسی قرار گرفته است.نتیجه پژوهش حاضر حاکی از آن است که مشاهده موردمطالعه در شرایط طبیعی و تحلیل و ارزیابی یافته ها در زمینه مورد بررسی، باعث دیدی جامعنگر با اعتبار نسبتا بالایی در این روش پژوهش گردیده است.
خلاصه ماشینی:
مشاهده موردمطالعه در شرایط طبیعی و تحلیل و ارزیابی یافتهها در زمینة مورد بررسی، باعث دیدی جامعنگر با اعتبار نسبتاً بالایی در این روش پژوهش گردیده است.
مردمنگاری بر اساس بنیان نظری بر فرهنگ و با دیدی کلگرایانه به مطالعات عمیق برای توصیفی دقیق و فشرده از موضوع موردمطالعه میپردازد و توصیف عمیق تحلیلی از موقعیت فرهنگی و فرهنگ ارائه میکند (خنیفر & مسلمی, 1398, ص.
ویژگی بافتگرایی: مردم نگاران معتقدند که رفتار هر فرد تحتتأثیر بافتی است که در آن قرار دارد ازاینرو نتایج حاصله از پژوهش مردمنگاری تنها در محیط موردمطالعه خود قابل تفسیر است؛ بنابراین تعميم نتایج، موردنظر پژوهشگر نمیباشد.
با این حال، خود_ مردمنگاری نیز درگیر گفتوگو با دیگران است و به نگرانی های علمی و نظری مربوط میشود و به شیوه ای داستانهایی درباره ی خود بیان میکند که راه های جایگزینی برای زندگی و دبدن جهان ارائه می نماید (خنیفر & مسلمی, 1398, ص.
نمونهگیری از افراد، رفتارها یا وقایع در پژوهش مردمنگاری همه پژوهشهای مردمنگاری، مطالعه موردی تلقی میشوند، مورد پدیدهای است که در زمان و مکان قرار دارد و درباره آن، دادهها گردآوری و تحلیل میشوند (Hammersley, 1992)، در مردمنگاری، برای انتخاب یک یا چند مورد از جامعه كل، از نمونهگیری هدفمند که نوعی نمونهگیری غیر احتمالی 5 است، استفاده میشود.
استفاده از افراد موردمطالعه بهعنوان اطلاعرسان (Tracy, 2010) تعیین روش گردآوری اطلاعات در پژوهش «مردمنگاری» ازآنجاکه پژوهش مردمنگاری دارای اهداف و دامنه وسیعی است، این نوع پژوهش در طرح خود از روشهای گوناگون زیادی استفاده میکند.