چکیده:
سازوکار رسیدگی به منازعات سازمان تجارت جهانی ابزاری برای امتیازگیری در تعاملات سیاسی و تجاری بینالمللی است. میزان تجربه کشورها و دانش حقوقی آنها بر آغاز و پیشبرد این منازعهها اثرگذار است. پژوهش حاضر، اثر تجربیات گذشته بر نرخ مخاطره شرکت در منازعهها در میان اعضای سازمان تجارت جهانی را به روش تحلیل بقا بررسی مینماید. دادههای مورد استفاده شامل ۴۲۷ منازعه آن سازمان در حدفاصل سالهای 2011 الی 1995 است. نتایج نشان میدهد که 1% افزایش در تعداد منازعههای قبلی برای هر کشور، با افزایش 2/4 درصدی در نرخ مخاطره همراه است. کشش بالای نرخ مخاطره به تجارب قبلی برای هر دو گروه خواهان و خوانده تایید میشود. همچنین، کشورهای درحالتوسعه و طرفین سابق پیمان تجاری گات با نرخ مخاطره بالاتری به منازعههای جدید وارد میشوند. نتایج نسبت به تغییر در مدل و افزودن متغیرهای کنترلی مستحکم است.
خلاصه ماشینی:
The causation from countries’ previous legal disputes in WTO on their current cases Abstract: The dispute resolution mechanism in the World Trade Organization is a way of leverage in the political and economic relationships.
This study assesses the effect of previous WTO disputes on the hazard rate of attendance in a new one, using survival analysis.
Keywords: World Trade Organization, Trade Dispute, Learning, Survival Analysis, Hazard Rate JEL: C41، F13، F17.
آیا نرخ مخاطره (احتمال ورود به منازعه جدید، مشروط به بقا از منازعه قبلی تا زمان t) برای دو گروه کشورهای توسعهیافته و درحالتوسعه متفاوت است؟ به این ترتیب، با تمرکز بر تحلیل فاصله زمانی بین منازعهها، تلاش شده است که احتمال متهمشدن کشورهای عضو سازمان تجارت جهانی به تخطی از قواعد آن سازمان، به صورت تابعی از وضعیت توسعهیافتگی کشور، تاریخچۀ عضویت در نهادهای تجاری بینالمللی (گات و سازمان تجارت جهانی)، تعداد دفعات شرکت در شکایات به عنوان خواهان یا خوانده، نوع کالای موضوع دعوا و مانند آن، برآورد شود.
جدول ۲: تعدادی از مشاهدات از بانک داده (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) Chapter 4 توضیحات: دادههای نهایی مطالعهی حاضر؛ برگرفته از بانک داده (Bown & Reynolds, 2014) Chapter 5 Chapter 6 متغیرها هر چند که بانک داده باون و رینولدز (2014) حاوی اطلاعاتی در مورد طرفین منازعهها، کالا(های) موضوع منازعه، علت وقوع شکایت، تاریخ اعلام شکایت، نقش کشورهای خواهان در منازعه (اعم از خواهان اصلی و ناظر)، نتیجه شکایت و نحوه تخطی از قوانین از سوی کشور خوانده (اعم از انجام اقدام جانبگیرانه علیه برخی از طرفین تجاری یا همه آنها) است، ولی بیشتر به دلیل داشتن ماهیت درونزا ، نمیتوانند به عنوان متغیر توصیفی برای تحلیل رفتاری شکایات، مورد استفاده قرار گیرند .