چکیده:
پژوهش حاضر باهدف ارائه مدل ساختاری از عوامل مؤثر بر گرایش به مهاجرت دانشجویان نخبه در دانشگاه سمنان اجرا شد. روش پژوهش، توصیفی - همبستگی و مبتنی بر معادلات ساختاری بود. جامعه و نمونه آماری، شامل دانشجویان (دختر و پسر) استعداد درخشان دانشگاه سمنان (114 نفر) در نیمسال دوم تحصیلی 96-95 بود. ابزارهای اندازهگیری شامل پرسشنامه محققساخته (1396) و پرسشنامه گرایش به مهاجرت (جانعلیزاده و همکاران، 1393) بود. یافتههای پژوهش، 7 عامل اصلی بهعنوان عوامل مؤثر بر گرایش به مهاجرت دانشجویان نخبه از دانشگاه سمنان را نشان داد که در این میان، عوامل علمی آموزشی و روانشناختی به ترتیب بالاترین میانگین را به خود اختصاص دادند؛ همچنین نتایج آزمونهای نیکویی برازش مدلهای کمی، نیز برازش مناسب مدل نهایی عوامل مؤثر بر گرایش به مهاجرت دانشجویان نخبه را از دانشگاه سمنان تأیید کرد. نتایج نشان داد که مسئله مهاجرت دانشجویان نخبه از دانشگاه مطابق با یافتههای پژوهش، تنها بر اساس یک متغیر، مورد بررسی و تحقیق قرار نمیگیرد بلکه متغیرهای متعددی همچون عوامل اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، سازمانی، روانشناختی و علمی آموزشی در ارتباط با یکدیگر و بهطور همزمان در نظر گرفته میشوند.
خلاصه ماشینی:
نتايج نشان داد که مسئله مهاجرت دانشجويان نخبه از دانشگاه مطابق با يافته هاي پژوهش ، تنها بر اساس يک متغير، مورد بررسي و تحقيق قرار نميگيرد بلکه متغيرهاي متعددي همچون , عوامل اجتماعي، سياسي، فرهنگي، اقتصادي، سازماني، ,روان شناختي و علمي آموزشي در ارتباط با يکديگر و به طور هم زمان در نظر گرفته ميشوند.
با توجه به نتايج (جدول ٢) و گزارش وضعيت مطلوب عوامل ، نتايج نشان داد که همه ابعاد و مؤلفه هاي اصلي در مدل پژوهش (٧ عامل و ١٤ زير عامل ) براي بررسي تأثيرگذاري بر گرايش به مهاجرت دانشجويان نخبه از کشور مناسب هستند.
نتايج نشان داد که عامل علمي، آموزشي از عوامل مهم مهاجرت دانشجويان نخبه از کشور است ؛ جعفري معطر (١٣٨٧) در پژوهش خود ضعف نظام آموزشي ايران را در صدر انگيزه هاي مؤثر بر دفع مغزها در نظر گرفته است .
در همين باره ، لين (٢٠٠٦) معتقد است گسترش آموزش دانش نامناسب با کپيبرداري از کشورهاي توسعه يافته که سبب تخصيص نادرست منابع در امر آموزش ميشود و آلتباخ و همکاران (٢٠٠٩) هم امکانات آموزشي با کيفيت پايين و دسترسي نداشتن به امکانات پيشرفته تحقيقاتي؛ را ازجمله مهم ترين عوامل در توجيه پديده مهاجرت نخبگان کشورهاي جهان سوم بيان کرده اند؛ از سوي ديگر، بر اساس ديدگاه تينتو، با پيدايش تجارب منفي دانشجو در نظام دانشگاهي، تعهدات و هدف هاي دانشجو، ضعيف و احتمال کمتري براي ماندگاري دانشجو در دانشگاه وجود دارد (تينتو، ١٩٧٥).