چکیده:
پژوهش با هدف پیشبینی تفکر واگرا براساس دو مولفه هوش و ابعاد شخصیت بر روی دانشجویان اجرا شد. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری 1600 نفر از دانشجویان پسر فنی و حرفهای آموزشکده سما کرج سال تحصیلی92ـ1391 بودند که با استفاده از معادله نمونهگیری لوی و لمشو (1999) از بین آنها، 157 نفر از رشتههای مختلف به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری شامل آزمون ماتریس پیشرونده (ریون، 1937)، نسخه کوتاه پرسشنامه پنج عاملی شخصیتی نئو (کاستا و مککرا، 1992) و پرسشنامه سبکهای تفکر یادگیری (کلب، 1984) بود. تحلیل دادهها با رگرسیون چندمتغیره انجام گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد، هوش و ویژگیهای شخصیتی برونگرایی و انعطافپذیری پیشبینیکنندگان تفکر واگرا بودند p<0.05ولی مولفههای شخصیتی نوروزگرایی، توافقپذیری و وظیفهشناسی قدرت پیشبینی تفکر واگرای دانشجویان را نداشتند.
خلاصه ماشینی:
Predicting Divergent Thinking Based on Intelligence and Personality Dimensions among Students Touraj Hashemi.
Iran Abstract The aim of this study was to predict divergent thinking based on intelligence and personality dimensions among students of SAMA Technical College of Karaj in 2012-2013.
Results showed that intelligence and two personality dimensions (extraversion and openness) were capable of predicting the divergent thinking (P<0.
Keywords: divergent thinking, intelligence, personality dimensions, students.
هوگز2، فارنهام و بتی (2013) در پژوهش خود به این نتیجه رسیدند که از پنج عامل شخصیت، انعطافپذیری، برونگرایی و وظیفهشناسی، پیشبینیکنندۀ مثبت و نوروزگرایی پیشبینیکنندۀ منفی برای خلاقیت آن است.
بر این اساس میتوان گفت که مؤلفههای برونگرایی و انعطافپذیری قدرت پیشبینی تفکر واگرا در بین دانشجویان را دارند (05/0P<)، همچنین با توجه به ضریب بتا و آزمون t حاصل از رگرسیون، مؤلفههای نوروزگرایی، وظیفهشناسی، توافقپذیری شخصیت پیشبینیکنندۀ تفکر واگرا نیست.
بحث و نتیجهگیری این پژوهش با هدف پیشبینی تفکر واگرا براساس هوش و ابعاد شخصیت در بین دانشجویان انجام گرفت.
از آنجا که در این پژوهش میانگین هوش دانشجویان در حد متوسط است، بنابراین همبستگی و پیشبینی تفکر واگرا با مؤلفۀ هوش توجیهپذیر است.
یکی دیگر از یافتههای این پژوهش تأیید فرضیۀ دوم و سوم است، یعنی مؤلفههای برونگرایی و انعطافپذیری، قدرت پیشبینی تفکر واگرا در بین دانشجویان را دارند.
از دیگر یافتههای این پژوهش تأیید نشدن فرضیههای چهارم، پنجم و ششم مبنی بر پیشبینی تفکر واگرا با ابعاد وظیفهشناسی، نوروزگرایی و توافقپذیری است.
Effects of personality and threat of evaluation on divergent and convergent thinking Department of Psychology, oldsmiths, University of London, New Cross, London SE14 6NW, UK Available online at www.