چکیده:
هدف از این پژوهش تعیین اثربخشی روش آموزش هوش افزایی مبتنی بر نظریه هوش های چندگانه گاردنر بر هوش هیجانی، خلاقیت دانش آموزان دختر بود. روش تحقیق، نیمه تجربی با طرح پیش آزمون پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پایه پنجم و ششم شهرستان اصفهان در سال تحصیلی97-1396 بودند. روش نمونه گیری به صورت خوشه ای چند مرحله ای بود.از این رو از دانش آموزان 4 مدرسه 30 نفر بصورت تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایشی و کنترل گمارده شدند(هر گروه 15 نفر).داده های پژوهش با استفاده از هوش هیجانی بار- آن و خلاقیت عابدی جمع آوری و با استفاده از روش تحلیل کوواریانس تک متغیره و چند متغیره تجزیه و تحلیل شدند. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که روش هوش افزایی مبتنی بر نظریه هوش های چندگانه گاردنر موجب بهبود هوش هیجانی(روابط بین فردی،P
خلاصه ماشینی:
نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که روش هوش افزایی مبتنی بر نظریه هوشهای چندگانه گاردنر موجب بهبود هوش هیجانی P<0/05 و خلاقیت P<0/001 در گروه آزمایش در مرحلة پسآزمون شده است با توجه به یافتههای پژوهش میتوان آموزش هوشافزایی مبتنی بر نظریه گاردنر را بهعنوان یک روش مؤثر بر ارتقاء هوش هیجانی و افزایش خلاقیت برای دانشآموزان پیشنهاد داد.
پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش هوشافزایی مبتنی بر نظریه واژههای کلیدی: آموزش هوش افزایی مبتنی بر نظریه هوشهای چندگانه گاردنر، هوش هیجانی، خلاقیت، دانشآموزان دختر پایه پنجم و ششم The Effectiveness of Educational Intelligence Training Based on Gardner's Multiple Intelligence Theory on Emotional Intelligence and Creativity in Isfahan female Students Khatereh Bozorgmehri Bozarjomehri PhD student Department of Psychology, Khuzestan Science and Research Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran.
Abstract The purpose of this study was to determine the effectiveness of educational method of intelligence education training based on Gardner multiple intelligence theory on emotional intelligence and creativity of female students.
According to the findings of this study, Gardner's theory based on acupuncture education could be suggested as an effective method for promoting emotional intelligence and increasing creativity for students.
The effect Multiple intelligences-based instruction on Students’ creative thinking ability at 5th grade in primary school; Procedia - Social and Behavioral Sciences 47: 105-108.