چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین تاثیر آموزش نظم جویی فرایندی هیجانی بر خودشفقتی و دشواری در تنظیم هیجان معتادان بود. روش: پژوهش حاضر شبه تجربی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه و مرحله پیگیری بود. جامعه هدف این پژوهش 129 مرد مراجعه کننده به مرکز ترک اعتیاد احیاء اسلامشهر در بازه زمانی مرداد تا شهریور 1396 بودند. با توجه به ملاکهای ورود و خروج 30 مرد انتخاب و به صورت تصادفی در 2 گروه آزمایش (15 مرد) و گواه (15 مرد) جایگزین شدند. گروه آزمایش آموزش نظم جویی فرایندی هیجانی مبتنی بر مدل گراس را طی 8 جلسه 90 دقیقهای دریافت کردند و گروه گواه تحت هیچ برنامه آموزشی قرار نگرفتند. شرکت کنندگان به وسیلهی پرسش نامه خود-شفقتی (نف، 2003) و دشواری در تنطیم هیجان (گراتز و رومر، 2004) در سه مرحله پیش از شروع مداخله، جلسه پایانی و 75 روز بعد (جلسه پیگیری) ارزیابی شدند. یافتهها: نتایج نشان داد آموزش نظمجویی فرایندی هیجان بر خود-شفقتی و دشواری تنظیم هیجانی در مرحله پس آزمون موثرند و این تاثیرها در مرحله پیگیری نیز پایدار میماند. نتیجهگیری: میتوان گفت آموزش گروهی نظمبخشی فرایندی هیجان، علاوه بر افزایش خودشفقتی؛ از میزان دشواری تنظیم هیجانی میکاهد. لذا مراکز خدمات روان شناختی و مشاوره و مراکز ترک اعتیاد میتوانند در جهت افزایش خودشفقتی و تنظیم هیجانی در جهت پایداری ترک اعتیاد از این روش بهرهمند شوند.
Objective
The aim of this study was to determine the effect of procedural emotion regulation training on self-compassion and difficulties in emotion regulation among addicts.
Method
The present study employed a quasi-experimental design with pre-test/post-test design with control group and follow-up stage. The statistical population of this study consisted of 129 men who had presented to Islamshahr Rehabilitation Center for addiction treatment during from July to August 2017. According to the exit and entry criteria of the research, 30 men were selected and randomly assigned to two groups, i.e. experimental group (n = 15 males) and control group (n = 15 males). The experimental group received procedural emotion regulation training based on Grass model during eight 90-minute sessions while the control group did not receive any training. The participants were evaluated through Self-Compassion Scale and Difficulties of Emotion Regulation Scale (DERS) in three stages, i.e., before the intervention, the final session, and 75 days after the training.
Results
The results of this study showed that procedural emotion regulation training has a significant effect on self-compassion and difficulties in emotional regulation in the post-test phase and this effect remains stable during the follow-up phase.
Conclusion
It can be argued that procedural emotion regulation training reduces the degree of difficulties in emotion regulation in addition to increasing self-compassion. Therefore, it is suggested that psychiatric and counseling centers and addiction treatment centers benefit from this method in order to increase self-compassion and emotion regulation towards stable treatment of addiction.
خلاصه ماشینی:
یافته ها: نتایج نشان داد آموزش نظم جویی فرایندی هیجان بر خود-شفقتی و دشواری تنظیم هیجانی در مرحله پس آزمون موثرند و این تاثیرها در مرحله پیگیری نیزپایدار میماند.
Parker, Taylor, Eastabrook, Schell, Cate & Wood 4.
همچنین شـــواهد بیانگر آن اســـت که تنظیم هیجان با موفقیت یا عدم موفقیت در حوزه های مختلف زنـدگی مرتبط اســـت (جاکوبس ٣ و همکاران ، ٢٠٠٨) و دشـــواری تنظیم هیجانات یکی از مشــکلات شــایع در افراد ســوءمصــرف کننده مواد اســت که منجر به شــکســت در مدیریت حـالات عـاطفی و هیجـانی در این گروه از افراد میشـــود (زاهـد، الـه قلیلو، ابوالقـاســـمی و نریمـانی، ١٣٨٨)؛ از آنجــاییکـه تنظیم هیجــان بخش مهمی از زنــدگی هر فرد را بـه خود اختصــاص میدهد، تعجب آور نیســت که آشــفتگی در هیجان و عدم تنظیم هیجان میتواند منجر به اندوهگینی و حتی آســیب روانی شــود (آمســتادتر ٤، ٢٠٠٨).
Trinidad, Unger, Chou, & Johnson Holtzman, & Sinha 3.
Gross, & John Daughters, & Lejuez 5.
همچنین تأکید این رویکرد درمانی بر نظم جویی موثر هیجانی در طی درمان و همچنین نقش مهم هیجان های مثبت و منفی در درمان اسـت ؛ هدف پژوهش پـاســـخ به این ســـوأل اســـت "آیا آموزش راهبردهای نظم جویی فرایندی هیجان ، بر خودشفقتی و تنظیم هیجان افراد در حال ترک اثربخش است ؟" روش جامعه ، نمونه و روش نمونه گیری پژوهش حاضـــر شـــبه تجربی با طرح پیش آزمون -پس آزمون با گروه گواه و مرحله پیگیری بود.
Emotion regulation and substance use frequency in women with substance dependence and borderline personality disorder receiving dialectical behavior therapy.