چکیده:
هدف پژوهش حاضر اثربخشی آموزش خودآگاهی بر ادراک خویشتن و بهزیستی روانی در هنرمندان
موسیقی است. طرح پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی و در قالب طرح پیش آزمون-پس آزمون و با
یک گروه کنترل و یک گروه آزمایش است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه هنرمندان موسیقی
منطقه ٥ شهر تهران است. نمونه ی پژوهش حاضر را ٣٠ نفر از هنرمندان موسیقی که تمایل به شرکت در
پژوهش حاضر را داشتند به شیوه ی در دسترس انتخاب و به شیوه ی کاملا تصادفی در گروه آزمایش و
کنترل قرار گرفتند. پرسش نامه های مورد استفاده در پژوهش بهزیستی روان شناختی ریف و ادراک
خویشتن شوستروم میباشد. به منظور تحلیل یافته ها از آزمون کوواریانس (مانکووا) و نرم افزار SPSS24
استفاده شد. یافته ها نشان داد، در مولفههای بهزیستی روان شناختی، بین گروه آزمایش و
کنترل تفاوت معنیداری وجود نداشت. در مولفهی حرمت نفس، بین گروه آزمایش و کنترل تفاوت
معنیداری وجود دارد و میانگین گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل افزایش معنیداری پیدا کرده است
که حاکی از اثربخشی آموزش خودآگاهی بر حرمت نفس میباشد. آموزش های خودآگاهی باعث
میشود فرد به درکی از خود و توانایی های خود دست یابد. در نتیجه با چالش ها و مشکلات زندگی
متناسب با شناختی که از خود دارد عمل کند.
خلاصه ماشینی:
استاد گروه روان شناسي، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامي، اسلامشهر، ايران چکيده هدف پژوهش حاضر اثربخشي آموزش خودآگاهي بر ادراک خويشتن و بهزيستي رواني در هنرمندان موسيقي است .
واژه هايکليدي: خودآگاهي، ادراک خويشتن ، بهزيستي روان شناختي و هنرمندان موسيقي ٥٨ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال سوم ، شماره سي و ششم ، پاييز ١٣٩٧ * * * * * مقدمه بهزيستي رواني به عنوان رشد استعدادهاي واقعي هر فرد تعريف مي شود و مفهومي چند مولفه اي شامل پذيرش خود، روابط مثبت باديگران ، استقلال ، تسلط بر محيط ، زندگي هدفمند، رشدشخصي مي باشد (سيد محمدي، ١٣٩٢).
self-concept اثربخشي آموزش خودآگاهي بر ادراک خويشتن و بهزيستي رواني در هنرمندان موسيقي / ٥٩ شايستگ٤ي١ و ادراک خود در ادبيات مربوط به علوم شناختي از جايگاه ويژه اي برخوردار بوده اند.
univariate analysis of covariance(AVOCNA) ٦٤ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال سوم ، شماره سي و ششم ، پاييز ١٣٩٧ * * * * * نتايج جدول ٤ نشان ميدهد که در همه مؤلفه هاي بهزيستي روان شناختي، بين گروه آزمايش و کنترل تفاوت معنيداري وجود ندارد و ميانگين گروه آزمايش نسبت به گروه کنترل افزايش معنيداري پيدا نکرده است که حاکي از عدم اثربخشي آموزش خودآگاهي بر مؤلفه هاي بهزيستي روان شناختي مي باشد.
بحث و نتيجه گيري همان طور که يافته ها نشان مي دهد، در همه مؤلفه هاي بهزيستي روان شناختي؛ استقلال ، تسلط بر محيط ، رشد شخصي، ارتباط مثبت با ديگران ، هدفمندي در زندگي و پذيرش خود، بين گروه آزمايش و کنترل تفاوت معنيداري وجود ندارد و ميانگين گروه آزمايش نسبت به گروه کنترل افزايش معنيداري پيدا نکرده است که حاکي از عدم اثربخشي آموزش خودآگاهي بر مؤلفه هاي بهزيستي روان شناختي مي باشد.