خلاصه ماشینی:
به نظر می رسد بهترین توجیه و قانع کننده ترین آنها که می توان با قبول آنها همه آثار و رسائل دینی، معنوی وعرفانی وی را پذیرفت دو توجیه است: توجیه اول آنکه بگوئیم ابن سینا در طول زندگی خویش متحول شده است.
شما کتاب اوصاف الاشراف خواجه طوسی را ببینید در هر فصل نخست یک آیه قرآن مطرح می کند و سپس به تفسیر عقلانی و عرفانی آن می پردازد و ظاهرا این سبک یعنی در آغاز سخن آیه قرآن عنوان کردن از خواجه شروع شده است.
(18) بار دیگر این رساله توسط مرحوم ضیاء الدین دری از اساتید حکمت درآغاز قرن معاصر درتهران ترجمه شده و شگفت آنست که ایشان مقدمه ای برای رساله تحریر کرده ولی به هیچوجه اشاره ای به ترجمه ای قبلی نکرده است.
این رساله همراه رساله تفسیر ابن سینا از سوره های فلق و ناس و نیز رساله سرالصلوهًْ و رساله ای در دعا و زیارت که همه را در ۱۳۲۱ شمسی ترجمه و ۱۳۲۶ منتشر کرده است.
ابن سینا در این رساله به اختصار مطالبی را مطرح کرده که فهم آنها برای ناآشنایان به اصطلاحات فلسفی اندکی دشوار است و نیاز به تبیین و تشریح دارد و باید توسط اساتید تدریس شود.