چکیده:
انگیزه یکی از وجوه مهم زندگی انسان است. بگونهای که یک فرد برای ادامه زندگی، بقاء، فعالیت و حتی تغییر نیازمند انگیزه است و بدون انگیزه زندگی انسان بدون حرکت، راکد، سرد و بیروح خواهد بود. احترام به انگیزه همه افراد، نکته مهمی در جهت یادگیری است. هدف مقاله حاضر، بررسی اهمیت و جایگاه انگیزه در آموزش بزرگسالان است. برای پرورش، رفتارهای جدید باید یاد گرفت، اما برای عمل به آنچه یاد گرفتهایم، نیازمند انگیزه هستیم. اهمیت انگیزه اگر بیشتر از یادگیری نباشد، کمتر نیست. برای ایجاد تغییر رفتار در فراگیران، باید به عوامل مرتبط با انگیزه و میزان تاثیر آنها پی برد. در مقابل افت تحصیلی یکی از مشکلات عمده نظامهای آموزشی در دنیای کنونی است و هر سال مقادیر زیادی از امکانات مالی و نیروهای انسانی، آموزشی و پرورشی به این معضل اختصاص مییابد. مطالعه حاضر که با روش مروری–کتابخانهای انجام شده، که بطور جامع به بررسی علل و عوامل انگیزه از دیدگاههای مختلف بخصوص از جنبه روانشناسی میپردازد که میتواند در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان موثر باشد همچنین، پیشنهادهایی را برای برانگیختن، حفظ توجه و علاقه به یادگیری در دانشآموزان مطرح میکند. در نهایت میتوان گفت که آنچه باعث شروع فعالیت در انسان میشود، انگیزه است. به عبارتی انگیزه، نقش استارت را ایفا کرده و انسان توسط یادگیری بقیه راه را میرود.
خلاصه ماشینی:
از یک سوی، محرک رفتار است که همان عامل و نیروی درونی است و رفتار فرد را موجب میشود و از سوی دیگر، دارای نتیجه و هدف است که همیشه از جنبه تأثیر در رفتار، به هدفی توجه دارد؛ چرا که هیچ رفتاری بدون انگیزه انجام نمیشود.
)سلسه مراتب چهار منبع انگیزش (همان) بنابر آنچه گذشت، میتوان گفت انگیزش، تحریک، کنترل و راهنمایی فرد به سوی هدفی معین است؛ در حالیکه انگیزه همان حالت درونی فرد است که به او انرژی میدهد که وی را به سوی هدف ویژه رهبری میکند.
خداوند تعالی در قرآن به دو هدف اساسی برای آفرینش انگیزه جنسی اشاره کرده است: الف- ارضای نیازهای عاطفی و آرامش روان: گرچه عوامل گوناگونی مانند پدر و مادر و دوستان برای آرامش انسان وجود دارند، همه نیازهای عاطفی و روانی آدمی بوسیله آنان ارضا نمیشوند، بلکه ارضای آنها تنها با ازدواج و ارتباط عاطفی با همسر، امکانپذیر خواهد بود.
برای رسیدن به این انگیزه، لازم است از انگیزههای دیگری که در حقیقت از مظاهر انگیزه کمالاند، استفاده کرد.
این وحدت باعث ایجاد انگیزه برای کار گروهی بهتر و پذیرش بیشتر فرد از سوی اعضای گروه (مرحله تعلق، پذیرش و احترام در نظریه مزلو) و یادگیری عمیقتر و معنیدار میشود (رعنایی،1385: 17).
آموزشیار یا مربی در فعالیتهای کلاسی خود، به منظور برانگیختن برای یادگیری بهتر، ابتدا باید به مسئله " تصور از خود" توجه داشته باشد زیرا ثابت شده است که میان تصور فرد از خود و خالقیت و یادگیری رابطهای نزدیک و مستقیم وجود دارد.