خلاصه ماشینی:
با هنرمندانآجرکاری؛هنر از یاد رفته گفتگو با استاد محمد قاسم اخوان(به تصویر صفحه مراجعه شود)بانگ جرس کاروانیان در بندبند بناهاو معاریهای آجرین،لانه کرده است ونافله قافلهای که در قفای بنایی،لحظهای درنگ کرده است...
پس از اسلام نیز اینزیبایی و شکوه که اغلب با گچکاری نیزهمراه بوده است به آرامگاه امامزادهها ومساجد منتقل میشود و تا قبل ازقرن سوم هجری،معماری ایرانیوابستگی خود را به هنر ساسانی حفظمیکند و قسمتهایی از آثار اولیهاسلامی که از قرن دوم هجری،درنیشابور به دست آمده است،در نهایتزیبایی و تجمل است و مسجد نیشابورنیز خود دارای ستونهای مرمر،کاشیهای طلایی و دیواری باگچبریهای رنگین و سقفهایی باتزئینات فراوان بوده است،بعدها درقرن سوم هجری و در دورۀ سامانیان،دورۀ رنسانس هنر ایرانی نیز درخراسان شروع میشود،که بعدهاشامل افغانستان و ماوراء النهر هممیگردد.
4-نقوش خط و کتیبه در آثارآجرکاری طرحهایی که امروز از آنها بهرهمیگیرم،اغلب طرحهایی است که درآثار سفالین،مفرغی در دوره اولیۀاسلام و قبل از اسلام در هنر ایرانی بهکار رفته است و این نقوش امروزه درمیراث به جای مانده و در موزهها یافت