چکیده:
هدف این پژوهش تحلیل محتوای کتابهای درسی هدیه های آسمان پایه دوم تا ششم دوره ابتدایی (سال تحصیلی 95 -1394) و بررسی میزان همخوانی آنها با شایستگیهای پایه سند برنامه درسی ملی (تعقل، ایمان، علم، عمل و اخلاق) است. برای گرد آوری داده ها از روش سندکاوی (کتابهای درسی) استفاده شده است. برای محاسبه فراوانی، بار اطلاعاتی و ضریب اهمیت، روش آنتروپی شانون به کار رفته است. جامعه و نمونه آماری، کتابهای درسی هدیه های آسمان پایه دوم تا ششم ابتدایی بود. با بررسی 1381 جمله به عنوان واحد تحلیل، این نتیجه حاصل شده است که مولفه های علم، ایمان، تعقل، عمل و اخلاق به ترتیب 34/84، 20/2، 22/6، 14/85و 7/53 درصد فراوانی را داشته اند. در این کتابها بیشترین ضریب اهمیت مربوط به مولفه عمل (0/40) و کمترین مربوط به مولفه اخلاق (0/048) به دست آمده است. فراوانی و اثربخشی مولفه اخلاق کمتر از حد انتظار بود. با عنایت به رویکردهای مطرح شده در سند برنامه درسی ملی، مبنی براینکه انتخاب و سازماندهی محتوا باید به گونه ای باشد که کتابهای تالیف شده در عرصه علم، عمل و اخلاق به صورت یکپارچه و به هم پیوسته ارائه شوند تا زمینه کسب معرفت و شکل گیری دو صلاحیت مبنایی یعنی تعقل و ایمان را فراهم کنند، این پژوهش نشان داد که توزیع بعضی عناصر پنجگانه در محتوای کتابها و واحدهای تحلیل از تعادل و انطباق کمتری برخوردار است. پیشنهاد می شود برای هماهنگی بیشتر با اهداف سند برنامه درسی ملی، عناصری که در محتوای کتابهای مورد مطالعه، از ضریب اهمیت و بار اطلاعاتی کمتری برخوردارند، بیشتر مورد توجه قرارگیرند.
The purpose of the present study was to conduct a content analysis of the grades 2-6 Hedyehayeh Aseman textbooks in order to assess their consistency with core competencies of the national curriculum (reasoning, faith, science, practice, and ethics). The population of the study included grades 2-6 Hedyehayeh Aseman textbooks in academic year 2015-2016. A number of 1381 sentences of all such textbooks were content analyzed and Shannon entropy was used to calculate the frequency, information load, and significance coefficients. The results showed that the components of science, faith, reasoning, practice, and ethics had the frequency of 34.84, 20.2, 22.6, 14.85, and 7.53 percent, respectively. In these books, the highest significance coefficient was obtained for the component of practice (40%), while the lowest index was related to ethics (0.048). The frequency and significance of the ethical component was lower than expected. According to the national curriculum, an integrated approach should be adopted in the selection and organization of the content in the areas of science, practice and ethics so that the grounds for the attainment of knowledge of two basic competencies, i.e., reasoning and faith, are prepared. Due to the imbalanced distribution of some of the aforementioned five components in the content of the analyzed textbooks, it is suggested that more attention be paid to the elements with lowest significance and frequency.
خلاصه ماشینی:
لذا، مهم ترین یافته های پژوهشی که با موضوع انتخاب محتوا و تحلیل آنها در این کتابها انجام شده است به اجمال ارائه می شود: یافته های پژوهش سمیعی و افضل خانی(١٣٩٢) باعنوان «بررسی کتاب هدیه آسمانی از منظر فعال و غیرفعال بودن بر اساس روش ویلیام رومی» نشان میدهد که متن کتاب هدیه های آسمان ششم با ضریب درگیری ٠/٠٢ متنی غیرفعال و غیر پویاست و بیشتر به بیان حقایق و اطلاعات میپردازد ولی پرسشهای کتاب ، فعال و پویاست هستند و زمینه را برای یادگیری فعال فراهم میکنند.
یافته های پژوهش تحلیل کمی و کیفی کتابهای درسی هدیه های آسمان پایه دوم تا ششم با هدف تعیین میزان انطباق آنها با شایستگیهای سند برنامه درسی ملی بر اساس پنج مؤلفۀ تعقل ، ایمان ، علم ، عمل اخلاق انجام گرفته است .
هدف پژوهش حاضر تحلیل محتوای کتابهای هدیه آسمان پایه دوم تا ششم دوره ابتدایی(١٣٩٥) از نظر میزان همخوانی آنها با شایستگیهای پایه سند برنامه درسی ملی بوده است .
این یافته ها با نتایج پژوهش قاسمی و کاظمی(١٣٩٣) که گزارش داده اند در تحلیل محتوای کتابهای درسی هدیه های آسمان پایه ششم و میزان انطباق آن با مبانی قرآن و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از میان حوزه های یادگیری به حیطه شناختی به ویژه به طبقه دانش و علم بیش از سایر حیطه ها توجه شده است ، همسوست .