چکیده:
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان کیفیت ارائه خدمات و ارزیابی عملکرد خدمات کتابخانه الکترونیکی دانشگاه یزد و چگونگی دریافت و ارزیابی خدمات توسط دانشجویان و شناسایی عوامل موثر بر کیفیت این خدمات و میزان اثر آنها نوشتهشده است. کتابخانه الکترونیکی دانشگاه یزد بخشی از کتابخانه مرکزی دانشگاه یزد است که در آن دانشجویان به منابع الکترونیکی، شامل کتاب و پایاننامه بهصورت تمام متن و همچنین به پایگاههای اطلاعرسانی علمی جهت دریافت مقالات تمام متن دسترسی دارند.
روششناسی: پس از مروری بر ادبیات تحقیق و مصاحبه با کارشناسان این حوزه، 20 مولفه موثر بر کیفیت خدمات کتابخانهای شناساییشده است که پس از طراحی و توزیع پرسشنامه میان 120 نفر از کارشناسان و کاربران کتابخانه الکترونیکی دانشگاه یزد، درباره هر کدام از این مولفههای کیفی در قالب طیف لیکرت بیانی فازی-شهودی نظرخواهی شد. در مرحله بعد، این عوامل با بهکارگیری روش ویکور فازی شهودی اولویتبندی و در نهایت، با بهکارگیری روش مدلسازی ساختاری تفسیری، استراتژیهای افزایش سطح کیفیت خدمات سطحبندی شدند.
یافتهها: با بهکارگیری روش شرح دادهشده عوامل موثر بر کیفیت خدمات رتبهبندی گردیده و عامل حفظ اطلاعات کاربران با Q=/07 دارای اولویت اول، عامل سرعت پردازش با Q=/08 اولویت دوم و عامل بهروز بودن اطلاعات با Q=0/15 اولویت سوم را به خود اختصاص داده است. سایر عوامل نیز به همین ترتیب رتبهبندی شدند. در مرحله بعد، با بهکارگیری روش مدلسازی ساختاری تفسیری استراتژیهای افزایش سطح کیفیت خدمات سطحبندی شد که عوامل ایجاد دسترسی گسترده به مجلات الکترونیکی و عدم افشای اطلاعات کاربران در سطح یک و بقیه عوامل به ترتیب در سطوح 2 و 3 قرار گرفتند.
نتیجهگیری: کاربران کتابخانه الکترونیکی موردنظر بیشتر توجه و اولویت خود را به حفظ اطلاعات معطوف نمودهاند، که با توجه به این عامل مدیران این کتابخانه باید به مقوله امنیت و استفاده از سیستمهای مطمئن توجه بیشتری نمایند. همچنین سرعت پردازش که در اولویت بعدی کاربران قرارگرفته است نیازمند توجه ویژه به فراهم آوردن پهنای باند و بسترهای مناسب و استفاده از فناوریهای بهروز و نوین جهت ارائه خدمات به کاربران با سرعت مناسب و کسب رضایت آنان میباشد. همچنین سایر عوامل که در این پژوهش استنتاج و اولویتبندی شدند به ترتیب نیازمند توجه و فراهم آوردن کیفیت مناسب جهت ارائه خدمات شایسته و مناسب و کسب رضایت مشتریان میباشد.