چکیده:
پژوهش حاضر باهدف آزمون روایی عاملی و تغییرناپذیری جنسی ساختار عاملی نسخۀ تجدیدنظر شدۀ دوعاملی پرسشنامۀ فرایند مطالعه (R-SPQ-2F، بیگز، کمبر و لئونگ، 2001) در بین دانشجویان دختر و پسر ایرانی انجام شد. 419 دانشجوی کارشناس (214 پسر و 205 دختر(به نسخۀ تجدیدنظر شدۀ دوعاملی پرسشنامۀ فرایند مطالعه پاسخ دادند. به منظور بررسی تغییرناپذیری عاملی R-SPQ-2F در دو جنس از تحلیل عاملی تأییدی چندگروهی استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی تک گروهی نشان دادند که در کل نمونه و در دو جنس، الگوی چهار عاملی مرتبۀ اول R-SPQ-2F شامل انگیزش عمیق، راهبرد عمیق، انگیزش سطحی و راهبرد سطحی برازش خوبی با دادهها داشتند. نتایج تحلیل عامل تأییدی چندگروهی، تغییرناپذیری بین گروهی باقیماندههای اندازهگیری، کوواریانسهای ساختاری و وزنهای اندازهگیری R-SPQ-2F را در دو جنس نشان دادند. درمجموع، نتایج مطالعۀ حاضر از بهکارگیری R-SPQ-2F در نمونههای جنسی مختلط بهطور تجربی حمایت میکند و گزارش تحلیل تفاوتهای میانگین مبتنی بر جنس در مطالعات پیشین را تصدیق میکند.
خلاصه ماشینی:
study approaches inventory فقدان شواهد تجربي مکفي دربارٔە آزمون هم ارزي جنسي نسخۀ تجديدنظر شدٔە پرسشنامۀ فرايند مطالعه در بين دانشجويان ايراني باهدف پرهيز از تفاسير مبهم دربارٔە تفاوت هاي بين گروهي در فرايند سنجش رويکردهاي يادگيري فراگيران ، در تبيين ضرورت و اهميت پژوهش حاضر قابل توجه ميباشد.
بيگز و همکاران (٢٠٠١) نسخۀ دوعاملي تجديدنظر شدٔە پرسشنامۀ فرايند مطالعه ٥ را مشتمل بر ٢٠ گويه ١٠ گويه براي سنجش رويکرد عميق و ١٠ گويه براي سنجش رويکرد سطحي ، بر روي گروهي از دانشجويان هنگ کنگي توسعه دادند و ويژگيهاي فني F٢-R-SPQ را با استفاده از روش هاي همساني دروني و تحليل عاملي تأييدي بررسي کردند.
در مطالعۀ داف (٢٠٠٢) ک ه باهدف آزمون تغييرناپذيري جنسي ساختار عاملي نسخۀ تجديدنظر شدٔە فهرست رويکردهاي مطالعه در بين گروهي از دانشجويان انگليسي انجام شد نتايج الگوهاي تحليل عاملي تأييدي چندگروهي نشان داد که در دو جنس بين مدل هاي محدود و غير محدود ازلحاظ بارهاي عاملي، مقادير واريانس هاي خطا و کواريانس هاي عاملي تفاوت معناداري وجود داشت .
simple two correlated factors model با توجه به آنچه گفته شد فقر اطلاعاتي موجود دربارٔە روايي عاملي و تغييرناپذيري روان سنجي نسخۀ تجديدنظر شدٔە پرسشنامۀ فرايند مطالعه در بين دانشجويان دختر و پسر ايراني باهدف پرهيز از ارائه تفاسير سودار دربارٔە تفاوت هاي بين گروهي، در تبيين ضرورت انجام پژوهش حاضر از اهميت بسيار زيادي برخوردار ميباشد.
نتايج تحليل عاملي تأييدي چندگروهي F٢-R-SPQ در دو جنس (به تصویر صفحه مراجعه شود) بحث و نتيجه گيري مطالعۀ حاضر باهدف آزمون تغييرناپذيري جنسي ساختار عاملي نسخۀ تجديدنظر شدٔە پرسشنامه فرايند مطالعه در بين گروهي از دانشجويان ايراني انجام شد.