چکیده:
هدف این تحقیق شناخت الگوی راهبردی جاذبه توانباره صادراتی ایران در آن است. تحقیق رویکرد اسنادی دارد که مبتنی بر پایگاه دادههای بانک جهانی، صندوق بینالمللی پول، سازمان تجارت جهانی و انکتاد است و از نوع تحقیقات پس رویدادی که مبنای اقتصادسنجی است و بر پایه نظریه جاذبه، به دادههای عینی واقعی کشورهای مورد نظر میپردازد. برازش الگوی راهبردی توانباره صادرات کالایی ایران با استفاده از مدل جاذبه صورت گرفته است. نتایج تحقیق حاکی از معنادار بودن رابطه متغیرهای درجه باز بودن اقتصاد، تولید ناخالص داخلی، میزان واردات، اندازه جمعیت، متغیر مشابهت، شاخص توسعه انسانی، سهم نیروی کار در صنعت، عضویت در WOT و تولید سرانه با میزان توانباره صادراتی ایران است و بیتاثیر بودن سرمایهگذاری مستقیم خارجی، سهم پژوهش در تولید ناخالص داخلی، هزینه آموزش عمومی و فاصله میان کشورهای گروه D-8 در این همگرایی است.
خلاصه ماشینی:
نتايج تحقيق حاکي از معنادار بودن رابطه متغيرهاي درجه باز بودن اقتصاد، توليد ناخالص داخلي، ميزان واردات ، اندازه جمعيت ، متغير مشابهت ، شاخص توسعه انساني، سهم نيروي کار در صنعت ، عضويت در WOT و توليد سرانه با ميزان توانباره صادراتي ايران است و بي تأثير بودن سرمايه گذاري مستقيم خارجي، سهم پژوهش در توليد ناخالص داخلي، هزينه آموزش عمومي و فاصله ميان کشورهاي گروه ٨-D در اين همگرايي است .
پرسش اصلي تحقيق الگوي راهبردي صادرات کالايي ايران با کشورهاي ٨-D بر مبناي نظريه جاذبه چگونه است و متغيرهاي مؤثر در آن کدامند؟ براي اين منظور فرضيه هاي زير مورد آزمون قرار گرفتند: ١.
مدل کلي با اثرات ثابت به صورت زير برآورد مي شود: با توجه به داده هاي جدول شماره ٧ خروجي حاصل از برآورد مدل با اثرات ثابت به نتايج زير دست مي يابيم : آماره هاي t و احتمال مربوط به آن (Prob) حاکي از معنادار بودن رابطه متغيرهاي درجه باز بودن الگوي راهبردي جاذبه توانباره صادراتي ايران در گروه ٨-D ٦٧ اقتصاد، توليد ناخالص داخلي، ميزان واردات ، اندازه جمعيت ، متغير مشابهت ليندر، شاخص توسعه انساني، سهم نيروي کار در صنعت ، عضويت در WTO، توليد سرانه با ميزان توانباره صادرات کالايي ايران در سطح اطمينان ٩٥ درصد (قدر مطلق آماره t بيشتر از ١/٩٦) است .
برآورد مدل با اثرات ثابت (به تصویر صفحه رجوع شود) ٦٨ مطالعات مديريت راهبردي ـ شماره ٢٠ ـ زمستان ١٣٩٣ ـ ضريب متغير درجه باز بودن اقتصاد نشان مي دهد که درجه باز بودن اقتصاد ارتباط معناداري در جهت مثبت با ميزان توانباره صادرات کالايي ايران دارد.
Trade Flows of Bangladesh: A Gravity Model الگوي راهبردي جاذبه توانباره صادراتي ايران در گروه ٨-D ٧٥ Approach.