چکیده:
به دلیل اهمیت مسئله آب و لزوم صرفه جویی در مصرف آن و نیز با توجه به تاثیر استفاده از هنر برای آموزش و یادگیری الگوی مصرفی، تحقیق حاضر باهدف بررسی میزان تاثیر پیام های تصویری با مضمون بحران آب بر مقدار واحد مصرفی آب خانگی خانوارها انجام شد. روش پژوهش حاضر آزمایشی و از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را خانواده های داری حداقل یک فرزند که مشغول به تحصیل در دبیرستان های (دوره ی اول) پسرانه شهرستان قدس بودند، تشکیل دادند. نمونه پژوهش نیز، شامل 30 خانوار که داری فرزند مشغول به تحصیل بودند، به روش نمونه گیری دومرحله ای از بین یک آموزشگاه هشت کلاسی انتخاب شدند؛ دانش آموزان همراه با خانواده هایشان به صورت تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش جایگزین شدند (15 خانوار در گروه آزمایش و 15 خانوار در گروه کنترل) ابزار گردآوری مقدار مصرفی آب، برگ های محقق ساخته بود و ابزار مداخله سه پوستر که دارای مضمون بحران آب بودند و تائید روایی داشتند به عنوان متغیر مستقل استفاده شد. برای تحلیل داده ها نیز از آنالیز کواریانس یک راهه استفاده شد. نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که اثر متغیر مستقل (پیام تصویری) بر متغیر وابسته (مقدار واحد مصرفی آب خانوار) معنی دار است (375/0= مجذور اتا، 000/0= P، 00/27= F) درنتیجه پیام های تصویری داری مضمون بحران آب، بر میزان مصرفی آب خانوار تاثیر داشت و معناداری به دست آمده نشان داد که میزان مصرف آب گروه آزمایش پس از آزمون، کاهش یافته است.
The present study aimed to investigate the effect of visual messages with the content of the water crisis on the domestic household water consumption. This study is experimental from pretest-posttest model with control group. The population of this study is families that have at least one child enrolled in male high school (first period) in Qods town. The sample gathered by using two-stage sampling included 30 families with children who are student and were selected from an eight-classroom school (15 households were in experiment group and 15 households in the control group). The tool for gathering the information about the amount of consumption of water was researcher made questionnaire and intervening tools were three posters that have validity and a water crisis as the independent variable. One way Anova was used for analyzing the data. Findings Analysis of variance showed that the effect of the independent variable (visual message) on the dependent variable (the amount of household water consumption) is significant (375 / eta squared F = 0, 000/0 = P, 00/27), consequently, visual messages themed water crisis has significant impact on household water consumption and the water consumption for experimental group after the test is discounted.
خلاصه ماشینی:
Rooyesh-e-Ravanshenasi, Vol. 7 (5), Summer2018 تأثير روان شناختي پيام هاي تصويري (داراي مضمون بحران آة) بر مقدار واحد مصرفي آة خانگي خانوارها؛ با تأکيد بر رويکرد هنردرماني The psychological effect of visual messages (with the content of Water Crisis) on the amount of household water consumption, with emphasis on approach of Art therapy فاطمه کلنتري (نويسنده مسئول ) Fatemeh Kalantari M.
گرم شدن کره زمين ، افزايش روند رشد جمعيت کره زمين ، بهبود استانداردهاي زندگي در سطح جهاني، گسترش شهرنشيني، توسعه اراضي کشاورزي در مناطق خشک و نيمه خشک جهان ، گسترش صنايع ، توزيع ناهمگون زماني و مکاني آب شيرين به لحاظ کمي و محدوديت ها و مشکلات Rooyesh-e-Ravanshenasi, Vol. 7 (5), Summer2018 روزافزون کيفي منابع آبي، ازجمله دلايل اصلي افزايش تقاضا براي آب با آهنگي بيش از رشد جمعيت بوده است و در بسياري از کشورها، تأمين آب مطمئن را به يکي از چالش هاي اساسي قرن حاضر تبديل نموده است ، براي پاسخگويي به نياز روزافزون تقاضاي آب در کشورها، به توسعه و مديريت منابع آبي شامل بهره برداري بهينه از منابع آبي باقيمانده ، استفاده مجدد از فاضلاب ، شيرين کردن آب هاي شور و افزايش ظرفيت توليد منابع و راهبردهاي صرفه جويي آب در بخش هاي مختلف کشاورزي، صنعتي و خانگي تأکيد دارد بنابراين روش هاي مديريت کارآمدي مصرف آب در بين اين کشورها اهميت دارد (يوجويچ١، ١٩٩٥).
به دليل اهميت مسئله آب و لزوم صرفه جويي در مصرف آن و با توجه به تأثير استفاده از هنر و تبليغات براي آموزش و يادگيري، تحقيق حاضر باهدف بررسي ميزان تأثير پيام هاي تصويري با مضمون بحران آب در مقدار واحد مصرفي آب خانگي خانوارها انجام مي - شود.