چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسی ویژگی های روان سنجی مقیاس خودسنجی افسردگی کودکان و نوجوانان 12-17 سال بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است، روش کار به این ترتیب بود که بعد از ترجمه و اجرای مقدماتی مقیاس، نمونه ای با حجم 797 نفر دانش آموز (401 دختر و 396 پسر) دبیرستانی دوره اول و دوره دوم با روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای از بین دانش آموزان شهرستان قدس استان تهران انتخاب شدند. برای محاسبه روایی همگرا و واگرای مقیاس خودسنجی افسردگی از پرسشنامه افسردگی بک، افسردگی کودکان، مقیاس شناخت های فاجعه آمیز و پرسشنامه خودکارآمدی نوجوانان استفاده شد. برای بررسی ساختار عاملی این مقیاس از تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی استفاده شد.ضریب آلفای کرونباخ و باز آزمایی مقیاس افسردگی نوجوانان 75/0 و 77/0 به دست آمد که در حد رضایت بخشی بود. نتایج تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که ساختار عاملی مدل بیرلسون برازش قابل قبولی دارد. بررسی ضرایب همبستگی نشان داد که پرسشنامه افسردگی نوجوانان با پرسشنامه افسردگی بک، پرسشنامه افسردگی کودکان و مقیاس شناخت های فاجعه آمیز رابطه مثبت معنی دار و با پرسشنامه خودکارآمدی رابطه منفی معناداری دارد؛ بنابراین نتایج به دست آمده از روایی ملاک همزمان، واگرا و همگرا رضایت بخش گزارش شد. نتایج این پژوهش نشان داد که مقیاس خودسنجی افسردگی، ویژگی های روان سنجی مناسبی دارد و می توان آن را برای اهداف پژوهشی و مشاوره های فردی و گروهی مورد استفاده قرار داد.
The aim of this study was evaluation of psychometric properties of self-rating depression scale for 12-17 year old in adolescents. This study is descriptive. After translating and pilot study this scale, a sample with the size of 797 students (401 girls and 396 boys) studying at the first and second grade of high school in Qods city of Tehran Province, with method multi stage random sampling was selected. For the validity of convergent and divergent, Beck Depression Inventory, childhood depression inventory, catastrophic cognitions scale and self-efficacy adolescent questionnaires were administered. To investigate factor structure of adolescent depression questionnaire used exploratory and confirmatory factor analysis. Cronbach's alpha coefficient was 0/77 and test-retest was 0/75, Therefore, Reliability coefficients were satisfactory. The results of confirmatory factor analysis support Birlesons model. Correlation analysis showed that adolescents Depression Inventory correlate positively with Beck Depression Inventory, the Children's Depression Inventory and catastrophic cognitions scale and has negative correlation with self-efficacy adolescent questionnaire that this relationship indicates convergent validity of adolescent depression questionnaire with Beck Depression Inventory, Children's Depression Inventory and catastrophic cognitions and divergent validity with self-efficacy adolescent questionnaire, moreover, depression was significant difference between the sexes. Factor analysis of adolescent depression questionnaire, showed better fit with observed data; Confirmatory factor structure, reliability and validity of adolescent depression questionnaire were acceptable for research applications, Individual and group counseling and clinical diagnosis
خلاصه ماشینی:
رويش روان شناسي، سال هفتم ، شماره ٤، شماره پياپي ٢٥، تابستان ١٣٩٧، تير Rooyesh-e-Ravanshenasi, Vol. 7 (4), Summer2018 ويژگيهاي روان سنجي مقياس خودسنجي افسردگي کودکان و نوجوانان The Study of psychometric properties of the Self-rating depression scale for children and adolescents ايرج مختارنيا Iraj mokhtarnia کارشناسي ارشد روانشناسي خانواده درماني دانشگاه M.
بررسي ضرايب scale and has negative correlation with selfefficacy adolescent همبستگي نشان داد که پرسشنامه افسردگي نوجوانان questionnaire that this relationship با پرسشنامه افسردگي بک ، پرسشنامه افسردگي indicates convergent validity of adolescent depression questionnaire کودکان و مقياس شناخت هاي فاجعه آميز رابطه مثبت with Beck Depression Inventory, Children's Depression Inventory and معنيدار و با پرسشنامه خودکارآمدي رابطه منفي catastrophic cognitions and divergent validity with selfefficacy adolescent معناداري دارد؛ بنابراين نتايج به دست آمده از روايي questionnaire, moreover, depression ملاک همزمان ، واگرا و همگرا رضايت بخش گزارش was significant difference between the sexes.
کليدواژه ها: questionnaire, Reliability, Validity ويژگيهاي روان سنجي، مقياس افسردگي Key words: Psychometric properties, Child and Adolescent Depression کودکان و نوجوانان ، روايي، پايايي مقدمه افسردگي ١ اختلالي است که در آن خلق و نيروي زيستي فرد کاسته شده و انسان به نقطه پريشاني ميرسد، در شرايطي که فرد افسرده ميشود جهان براي او معناي خود 1 1.
اين مقياس در ايران توسط دهشيري، نجفي، شيخي و حبيبي (١٣٨٨) در بين ٤٠٧ دانش آموز اعتباريابي شده که نتايج ضريب بازآزمايي و همساني #$$001 ويژگيهاي روان سنجي مقياس خودسنجي افسردگي کودکان و نوجوانان دروني کل پرسشنامه با روش آلفاي کرونباخ به ترتيب برابر با ٠/٨٢ و ٠/٨٣ به دست آمد.