چکیده:
امروزه با توجه با اینکه سلامت بهداشتی جامعه از اهمیت خاصی برخوردار است، صنعت دارو دارای جایگاه خاص و مهمی بوده و از جمله مهمترین صنایع موجود در بورس اوراق بهادار دنیا و به تبع آن در بورس ایران می باشد، لذا بحث در مورد این صنعت نیز اهمیت ویژه ای دارد. در بورس اوراق بهادار نسبت های زیادی مانندقیمت بازار هر سهم به سود هر سهم، ارزش بازاری هر سهم به ارزش دفتری هر سهم، بازگشت کل دارائی، حاشیه ی سود فروش، نرخ سرعت و نسبت مجموع گروه جهت مقایسه شرکت ها وجود دارد. در این مقاله در ابتدا به کمک روش تصمیم گیری چندمعیارهی فرآیند تحلیل سلسله مراتبی بهترین نسبت مالی برای مقایسات مشخص شده، سپس از تکنیک های «ترکیبی روش ترجیح براساس مشابهت به راه حل ایده آل و فرآیند تحلیل سلسله مراتبی و هم چنین تحلیل رابطه ی خاکستری با فرآیند تحلیل سلسله مراتبی» استفاده شده و ٢٠ شرکت صنعت دارویی در بورس اوراق بهادار ایران در سالهای ١٣٨٥-1392 رتبه بندی شده و با رتبه بندی واقعی این شرکت ها در سال های ذکر شده مقایسه شده و روشی که کمترین اختلاف را با رتبه بندی واقعی را براساس ضریب همبستگی اسپیرمنی دارد بعنوان روش بهینه رتبه بندی صنعت دارو معرفی می گردد
خلاصه ماشینی:
در اين مقاله در ابتدا به کمک روش تصميم گيري چندمعياره ي فرآيند تحليل سلسله مراتبي بهترين نسبت مالي براي مقايسات مشخص شده ، سپس از تکنيک هاي ترکيبي «روش ترجيح براساس مشابهت به راه حل ايده آل و فرآيند تحليل سلسله مراتبي و هم چنين تحليل رابطه ي خاکستري با فرآيند تحليل سلسله مراتبي» استفاده شده و ٢٠ شرکت صنعت دارويي در بورس اوراق بهادار ايران در سال هاي ١٣٨٥-١٣٩٢ رتبه بندي شده و با رتبه بندي واقعي اين شرکت ها در سال هاي ذکر شده مقايسه شده و روشي که کمترين اختلاف را با رتبه بندي واقعي را براساس ضريب همبستگي اسپيرمني دارد بعنوان روش بهينه رتبه بندي صنعت دارو معرفي ميگردد.
در پايان نامه ربيعي که مرتبط با موضوع شناسايي و رتبه بندي عوامل مؤثر بر رضايت مشتريان از محصولات شرکت صاايران است ، در ابتدا معيارهاي مؤثر بر رضايت مشتريان که شامل ويژگيهاي محصولات ، خدمات فروش و تحويل ، خدمات پس از فروش ، شرايط گارانتي، کوتاه بودن زمان تعمير و تعويض قطعات ، عملکرد محصول ، قيمت و غيره است ، با استفاده از منابع موجود، نظرات کارشناسان شرکت صاايران و نظرسنجي مقدماتي از تعدادي مشتريان تعيين و سلسله مراتب درخت تصميم طراحي گرديد، سپس با استفاده از اين معيارها، پرسش نامه اي جهت تعيين ميزان اهميت و اولويت بندي معيارهاي مؤثر بر رضايت مشتريان محصولات الکترونيکي تنظيم شده و سپس داده هاي جمع آوري شده به وسيله پرسش نامه با کمک تکنيک AHP فازي مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته و براساس نتايج حاصل از پرسش نامه ، فرضيات اصلي تحقيق شامل «ويژگيهاي محصولات الکترونيکي، خدمات فروش و تحويل و خدمات پس از فروش » هستند.