چکیده:
پژوهش حاضر جهت مقایسه نتایج آزمون ترسیم خانواده کودکان ۷ ساله با توجه به کارآمدی و یا ناکارآمدی ویژگی های خانواده صورت گرفته است. به این منظور ۶۰ دانش آموز دختر و پسر در پایه اول ابتدایی تست ترسیم خانواده را انجام دادند و یکی از والدین ایشان پرسشنامه کنش وری خانواده را تکمیل نمودند. نتایج پژوهش نشان داد که بین حل مساله با میزان گستردگی و ناحیه ترسیم در کاغذ رابطه منفی معنادار؛ بین مشارکت عاطفی و نقش ها با ارزنده سازی رابطه مثبت معنادار؛ بین کنترل رفتاری و رسم آدمک پرخاشگر رابطه مثبت معنادار وجود دارد.
This study is to compare the results of family drawing test in seven-year-old children in attention to parents family functioning. For this purpose, 60 boy and girl students in the first- grade did the family drawing test and one of their parents completed family assessment device. The results showed that problem solving had a significant negative association with extent and area on paper, affective involvement and roles had a significant positive association with worthy of family and control behavior had a significant positive association with drawing dummy aggressive.
خلاصه ماشینی:
internal consistency جدول ١– ميانگين و انحراف استاندارد متغيرهاي پژوهش والدين به تفکيک جنسيت فرزندان متغير دختر پسر کل ميانگين انحراف ميانگين انحراف استاندارد ميانگين انحراف استاندارد استاندارد حل مساله ١٠/٨٥ ٢/١٠ ٩/٦٩ ٢/٢٢ ١٠/٢٩ ٢/٢٢ ارتباطات ١٦/٥٧ ٣/٢٠ ١٥/٦٥ ٣/٤٤ ١٦/١٢ ٣/٣١ نقش ها ٢٣/٠٠ ٣/٥٤ ٢١/٩٦ ٣/٨٩ ٢٢/٥٠ ٣/٧٢ پاسخدهي ١٠/٦٠ ١/٩٨ ١٠/٨٨ ٢/٧٣ ١٠/٧٤ ٢/٣٥ عاطفي مشارکت ١٢/٤٦ ٢/٤٢ ١١/٦١ ٢/٩١ ١٢/٠٥ ٢/٦٨ عاطفي کنترل رفتاري ١٧/٨٥ ٢/٧٣ ١٧/٢٣ ٢/٨٧ ١٧/٥٥ ٢/٧٩ کنش وري ١٩/٨٥ ٤/٦٢ ١٩/١٥ ٥/١٧ ١٩/٥١ ٤/٨٦ خانواده جدول ٢- فراواني مشاهده شده و مورد انتظار ويژگي هاي ترسيم نقاشي خانواده به تفکيک جنسيت کودکان پسر دختر کل ميزان مورد مشاهده شده مورد انتظار مشاهده شده مورد انتظار انتظار سطح اشتغال : گستردگي کم ٧ ٨/٢ ١٠ ٨/٨ ١٧ ١٧ گستردگي زياد ١٩ ١٧/٨ ١٨ ١٩/٢ ٣٧ ٣٧ ناحيه ترسيم: چپ ١٤ ١٤/٩ ١٧ ١٦/١ ٣١ ٣١ راست ١٢ ١١/١ ١١ ١١/٩ ٢٣ ٢٣ نبود آدمک پرخاشگر ١٨ ١٨/٨ ٢١ ٢٠/٢ ٣٩ ٣٩ حضور آدمک پرخاشگر ٨ ٧/٢ ٧ ٧/٨ ١٥ ١٥ نبود تنوع در رنگ ها ٥ ٣/٩ ٣ ٤/١ ٨ ٨ تنوع در رنگ ٢١ ٢٢/١ ٢٥ ٢٣/٩ ٤٦ ٤٦ حذف عضو/اعضا ١٦ ١٣ ١١ ١٤ ٢٧ ٢٧ افزودن /عدم حذف ١٠ ١٣ ١٧ ١٤ ٢٧ ٢٧ ترسيم مجزاي اعضا ١٠ ١١/٦ ١٤ ١٢/٤ ٢٤ ٢٤ ترسيم با ارتباط ١٦ ١٤/٤ ١٤ ١٥/٦ ٣٠ ٣٠ نتايج به دست آمده در جدول ٣ نيز نشان داد که بين حل مساله با سطح اشتغال کاغذ و ناحيه ترسيم رابطه منفي معنادار وجود دارد (٠٠٥>p)؛ به اين معني هر چه ويژگي حل مساله در خانواده اي بيشتر باشد، سطح اشتغال کاغذ در نقاشي زياد ( و نه افراطي) و نقاشي به سمت راست کشيده خواهد شد.