چکیده:
هدف این مطالعه، شناسایی و بررسی عوامل فردی موثر در انتقال یادگیری به محیط کار برای بهبود عملکرد و توسعه شایستگی های مرتبط با حوزه ی شغلی می باشد. روش پژوهش پیمایشی و جامعه ی آماری کلیه کارکنان حوزه حمل و نقل و ترافیک استان تهران به تعداد 910 نفر می باشد. نمونه آماری به شیوه ی نمونه گیری خوشه ای تک مرحله ای از طریق فرمول کوکران و به تعداد 270 نفر (کارکنانی که حداقل6 ماه و حداکثر یکسال از گذراندن دوره های آموزشی آنها گذشته)، انتخاب شدند. گردآوری داده ها به صورت مطالعات کتابخانه ای و تحقیق میدانی از طریق پرسشنامه ی محقق ساخته با تائید روایی محتوا توسط چند تن از محققان علوم تربیتی و مدیریت و پایایی ابزار با ضریب آلفای کرونباخ (0.77) بدست آمد. به منظور شناسایی عوامل فردی از تحلیل عامل اکتشافی و تحلیل عامل تاییدی و برای تعیین مناسب ترین عامل ها از چرخش واریماکس استفاده شد. نتایج حاصل نشان داد: مولفه های خودکارآمدی، انتظارات از نتایج عملکرد، توانایی شناختی، نگرش شغلی، جهت گیری، تعهد سازمانی، آمادگی یادگیرنده، ویژگی های شخصیتی، منبع کنترل، احساس مثبت، خودآگاهی، ویژگی های جمعیت شناختی، دریافت از منابع یادگیری، گشودگی تجربه، انگیزش انتقال، سودمندی و ارزش ادراک شده و هدف محوری غیر از مولفه های مقاومت در برابر تغییر و سطح انگیزش، از عوامل فردی موثر بر انتقال یادگیری می باشند. براساس نتایج به دست آمده از آزمون فریدمن نیز عامل«تعهد سازمانی» با میانگین 76/12 بیشترین تاثیر و عامل«سطح انگیزش» با میانگین 58/4 کمترین تاثیر را بر انتقال یادگیری داشته است.
خلاصه ماشینی:
نظر به اهميت متناسب سازي آموزش ها با رويکرد اهميت عوامل موثر فردي در انتقال همسو با نيازهاي شغلي و نيز کاربردي بودن آن ها در تحقق توسعه انتقال آموخته ها به محيط کار و موقعيت و شرايط اجراي آموزش نيروي انساني به لحاظ کيفي و نيز به استناد مطالعات نظري و نتايج پژوهش هاي انجام شده ، در پژوهش حاضر، بررسي عوامل فردي تاثيرگذار بر فرآيند انتقال مورد توجه قرار داده شد تا در راستاي اثربخشي انتقال يادگيري در توسعه منابع انساني و در ميان کارکنان معاونت حمل و نقل و ترافيک استان تهران گامي برداشته شود.
Evaluation of the Effective Factors on the Transfer of Learning Nursing In-Service Training Courses Based on the Holton Transition Model.
Roles of Trainee Characteristics and Work Environment in Training Transfer: A Conceptual Extension of Baldwin and Ford Model with Job Attitude Factors in Nigerian Context.
Evaluation of the Effective Factors on the Transfer of Learning of Nursing In-Service Training Courses to the Workplace Based on the Halton Transition Model.