چکیده:
به دلیل افزایش بحرانهای زیست محیطی، ارتقای آگاهی شهروندان درباره مسائل محیط زیست و لزوم یادگیری روشهای جدید و مناسب برای حفاظت از محیط زیست از اهمیتی ویژه برخوردار شده است. از آنجا که دوران کودکی مهمترین و حساسترین دوره برای یادگیری مفاهیم جدید است، بنابراین مقطع پیشدبستانی مناسبترین زمان برای آموزش الفبای محیط زیست به کودکان است. پژوهش حاضر با هدف بررسی سطح نگرش، دانش و مهارت زیست محیطی مربیان پیش دبستانی و آماده سازی آنها برای آموزش کودکان پیش دبستانی طراحی شده است. پژوهش حاضر از نوع مطالعات نیمه آزمایشی با چینش پیش آزمون- پس آزمون بدون گروه مقایسه بود. جامعه آماری پژوهش مربیان پیش دبستانی شهر تهران و حجم نمونه شامل 29 مربی بوده است که بهصورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شده اند. دادهها از طریق سه پرسشنامه محققساخته سنجش سطح نگرش، دانش و مهارت گردآوری شده اند. روایی و پایایی هر سه ابزار از طریق شاخصهای نسبت روایی محتوا، شاخص روایی محتوا، ضریب آلفای کرونباخ و ضریب همبستگی درون طبقاتی بررسی شده است. دادهها با آزمون t دو نمونه وابسته و شاخص اندازه اثر در نرم افزار SPSS تحلیل شده اند. با توجه به نتایج به دست آمده برگزاری دوره آموزشی موجب بهبود نگرش (0/351=Eta2، 0/001=p، 2/93=t)، ارتقای دانش (0/785=Eta2، 0/001>p، 10/12=t) و افزایش سطح مهارت (48/6=Eta2، 0/001>p، 5/15=t) آزمودنیها شد. نتایج پژوهش نشان داد که بیشترین تاثیر دورههای آموزشی روی سطح دانش مربیان بوده است و برگزاری دورههای آموزشی زیست محیطی برای مربیان پیشدبستانی ضرورت دارد.
خلاصه ماشینی:
بررسي سطح دانش ، نگرش و مهارت زيست محيطي مربيان پيش دبستاني شهر تهران * دکتر نجم السادات موسوي ** دکتر مريم شريفيان ثاني *** دکتر غلامرضا قائداميني هاروني **** دکتر ساناز صنايع گلدوز آذر درويشي ***** ****** فاطمه قمرزاد شيشوان چکيده به دليل افزايش بحرانهاي زيست محيطي، ارتقاي آگاهي شهروندان دربارة مسائل محيط زيست و لزوم يادگيري روشهاي جديد و مناسب براي حفاظت از محيط زيست از اهميتي ويژه برخوردار شده است .
پژوهش حاضر با هدف بررسي سطح نگرش ، دانش و مهارت زيست محيطي مربيان پيش دبستاني و آماده سازي آنها براي آموزش کودکان پيش دبستاني طراحي شده است .
در اين تحقيق بنابر ضرورت موضوعي، سطح دانش ، نگرش و مهارتهاي زيست محيطي مربيان پيش دبستان در شهر تهران مورد بررسي قرار گرفته است .
هدف پژوهش هدف اصلي اين پژوهش بررسي سطح نگرش ، دانش و مهارت زيست محيطي مربيان پيش دبستاني شهر تهران بوده است .
نتايج اين آزمون نشان داده که ميان سطح مهارت نمونه مورد بررسي در زمينۀ مباحث مرتبط به محيط زيست ، پيش و پس از آموزش تفاوت آماري معنادار وجود دارد (٠٠٠١ بحث و نتيجه گيري در پژوهش حاضر، سطح نگرش ، دانش و مهارت زيست محيطي مربيان پيش دبستاني و تاثير برگزاري دوره هاي آموزش محيط زيست بر ارتقاي متغيرهاي مذکور مورد بررسي قرار گرفته است .
نتايج پژوهش حاضر، اثربخش بودن دوره هاي آموزش محيط زيست بر سطح نگرش ، دانش و مهارت مربيان را تاييد کرده است .