چکیده:
بازیهای آنلاین از انواع بازیهای اینترنتی هستند که با توجه به افزایش آشنایی مردم و بهویژه قشر جوان با اینترنت، افزایش سرعت اینترنت و همچنین وجود راههای اتصال پرسرعت و بیسیم، فراگیر شدهاند. اینگونه بازیها را میتوان به دو دسته تقسیم کرد:
1. بازیهای انفرادی: بازیهایی که بهصورت یک نفره انجام میشوند؛ به این ترتیب که کاربر وارد سایت مورد نظر میشود و بازی مورد نظر خود را انجام میدهد.
2. بازیهای چندنفره: این بازیها بهصورت گروهی و چندنفره انجام میگیرند و بازی فرد بر رقیب او تاثیر میگذارد. درواقع، بازیهای آنلاین چندنفره میتوانند فضای مجازی را بین مناطق جغرافیایی مختلف ایجاد کنند و از این طریق، کاربران کشورهای مختلف با داشتن خطوط اینترنت میتوانند با یکدیگر رقابت کنند (کاس1، و گریفیتس2، 2012، به نقل از زندیپیام، داودی، و مهرابیزاده هنرمند، 1394).
اعتیاد به بازیهای آنلاین، رفتاری وسواسی، افراطی، غیرقابل کنترل و از لحاظ جسمانی و روانی، مخرب در نظر گرفته شده است. بنابراین، اعتیاد به این بازیها را میتوان به این صورت تعریف کرد:
استفاده افراطی و تکانشی از بازیهای آنلاین، به صورتی که به مشکلات اجتماعی و عاطفی منجر گردد و با وجود این مشکلات، فرد نتواند استفاده افراطی خود از بازی را کنترل کند (گریفیتس، 2010، به نقل از زندیپیام و همکاران، 1394).
خلاصه ماشینی:
از جمله عوامل مهم در تعریف اعتیاد به بازیهای آنلاین میتوان به مواردی همچون بازی کردن بیش از 4 ساعت در روز یا 30 ساعت در هفته، نمره بالاتر از 50 در مقیاس اعتیاد اینترنتی، تحریکپذیری، پرخاشگری و اضطراب در زمان اجبار برای توقف بازیهای آنلاین، اختلالات رفتاری، مشکلات اقتصادی و اختلال در روند منظم زندگی به علت استفاده افراطی از بازیهای آنلاین، الگوی نامنظم زندگی به سبب اختلال در ریتم روزانه (خوابیدن در روز و بازی کردن در شب، وعدههای غذایی نامنظم، ناتوانی در حفظ بهداشت شخصی، فرار از مدرسه و از دست دادن شغل اشاره کرد هنجاریابی در ایران نظری، امینیمنش، مرادی، و فرزاد (1394) در پژوهش خود، ویژگیهای روانسنجی10 پرسشنامه اعتیاد به بازیهای آنلاین را بررسی کردهاند.
هنجاریابی و بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی پرسشنامه اعتیاد به بازیهای آنلاین.
هنجاریابی پرسشنامه اعتیاد به بازیهای آنلاین.