خلاصه ماشینی:
"» یکی از صور محوری خیال در فرانکنشتاین رعد و برقی است که با نور خیره کننده از درخت بلوط زیبایی به گونهای جادویی همچون جویباری از آتش سرچشمه میگیرد و آن را به آتش میکشد و از بین میبرد صورتی قوی که شاید محصول آشفتگی ضمیر ناخودآگاهی باشد که تخیل نویسنده را پس از یک دورهء طولانی مملو از فشار روحی و ناکامی برانگیخته باشد،به دنبال این رؤیای بیداری و در ژوئن سال 1816 مری شلی موضوع کار خود را مییابد و در واقع باید گفت که«مسحور»آن میشود با این حال تجسم عالی این غول با چنان غرابتی در برابر دیدگان ما قرار میگیرد که باور اینکه منشأ پیدایش آن تجربهای شخصی و خصوصی بوده و از اسطورهء جمعی و قومی مایه نگرفته باشد دشوار است.
پس از آن بود که توانست همهء دستنوشتههای قبلیش را دور بریزد و داستان خود را شروع کند یا ویلیام فاکنر51بزرگترین رمان خود را با تصویری دشوار و غیر قابل وصف شروع میکند: منظرهای از دختری ناشناس با لباسی گل آلود که از درختی نزدیک پنجره بالا میرود و بعد بتدریج بدل به داستانی طولانی میشود که برای تکمیل خود نیازمند داستان یا بخشی دیگر است و آن هم به نوبهء خود به داستان دیگری نیاز دارد و الی آخر،تا اینکه سرانجام«فاکنر»چهار بخش از رمان خشم و هیاهو52را که در سال 1929 به چاپ رسید، مینویسد.
اما این دو رمان از اساس در سبک،ساختمان،زاویهء دید و لحن با هم متفاوتند ولی آیا چاپ دو رمان برجستهء قرن بیستم یعنی رنگین کمان و زنان عاشق در طول چند سال، پیآمد شیوهء نگارش لارنس است یا خلاف آن؟لارنس نویسندهء با فراستی بود با این وجود تمایل داشت که چندین بار یک اثر را بنویسد."