چکیده:
هدف پژوهش حاضر، طراحی مدل بازاریابی کارآفرینانه استراتژیک در صنعت ساختمان با رویکرد آمیخته اکتشافی در شرکتهای ساختمانی شمال کشور (استانهای گلستان، مازندران و گیلان) است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی-توسعهای، از نظر ماهیت، اکتشافی و از نظر روش گردآوری دادهها، آمیخته-اکتشافی است. در بخش کیفی پژوهش، تیم مشارکتکننده شامل خبرگان دانشگاهی و مدیران شرکتهای ساختمانی، بهشیوه غیرتصافی (هدفمند) و روش گلولهبرفی به تعداد 30 نفر انتخاب شدند. جامعه آماری در بخش کمّی شامل 252 شرکت ساختمانی شمال کشور با رتبههای 4 و 5 و 180 حجم نمونه به به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای برآورد شد. در بخش کیفی، اطلاعات گردآوری شده با استفاده از نرمافزار Nvivo نسخه8 تحلیل و در قالب مدل مفهومی دادهبنیاد تدوین شد. در آزمون مدل، ابتدا فرضیههای پژوهش تدوین شده و سپس با روش تحلیل مسیر و استفاده از نرمافزارهای SPSS نسخه25 و Smart-PLS نسخه2/3 صورت مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج مرحله کمّی نشان داد، شرایط علّی اثرگذار بر بازاریابی کارآفرینانه استراتژیک شامل قابلیت ارتباطی، قابلیت سازمانی، استراتژی سازمان، حمایت مدیریت و سازمان و سیستمهای سازمانی است. شرایط مداخلهگر شامل رابطهمداری، قابلیت محیطی و حاکمیت شرکتی، و شرایط زمینهای نیز شامل تفکر سیستمی، بهکارگیری فناوری و فرهنگ سازمانی است. همچنین راهبردهای ارائه شده شامل مدیریت سرمایه فکری، همراستایی استراتژیک و دانشافزایی برای بهبود عملکرد راهبردی، تاکتیکی و کارایی شرکت بهعنوان پیامدهای بازاریابی کارآفرینانه استراتژیک شناخته میشود.
خلاصه ماشینی:
گروه کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری تاریخ دریافت : ١٣٩٧/١٢/١٩ تاریخ پذیرش : ١٣٩٨/٢/٢١ چکیده هدف پژوهش حاضر، طراحی مدل بازاریابی کارآفرینانه استراتژیک در صنعت ساختمان با رویکرد آمیخته اکتشافی در شرکت های ساختمانی شمال کشور (استان های گلستان ، مازندران و گیلان ) است .
همچنین ، بازاریابی کارآفرینانـه بـا بهـره گیـری از چشـم انـداز گسـترده و رویکرد خلاقانه برای تمرکز و نوآوری، مدیریت ریسک و اهـرم کـردن منـابع ، بـرای توصـیف طیف وسیعی از فعالیت ها و واکنش ها در کسب وکارهـای کوچـک و متوسـط بـه کـار مـیرود (٢٠١٨ ,Yang)؛ چنان که دلیل اصلی موفقیـت در تمـام شـرکت هـای جدیـد اسـت ( Yang and ٢٠١٧ ,Gabrielsson).
به همین ترتیب ، یانگ و گابریلسون (٢٠١٧) برای بازاریابی کارآفرینانه ابعاد پیش دست بودن ، ریسک پذیری، نوآوری، فرصت گرایی و ایجاد ارزش از گرایش بنگاه بـه کـارآفرینی و اهرم کردن منابع ، و مشتریگرایی از گرایش بنگاه به بازاریابی را مطـرح کـرده انـد ( Yang and ٢٠١٧ ,Gabrielsson) کـه در مطالعـات مختلـف بـه کـار گرفتـه شـده اسـت ( ,Bechere, Helms ٢٠١٣ ,Niehm, Hurst, Son, Fiore, Sadachar ;٢٠١٢ ,McDonald).
نتایج ضرایب استاندارد و معناداری مدل ساختاری برازش یافته (شکل ٣) نشان میدهد: روابط علی مثبت و معنـاداری بـین قابلیـت ارتبـاطی، قابلیـت سـازمانی، اسـتراتژی سـازمان ، حمایت مدیریت و سازمان و سیستم های سازمانی بـا بازاریـابی کارآفرینانـه اسـتراتژیک در صنعت ساختمان وجود دارد.
سازه سیستم های سازمانی بیشترین تأثیر را بـر سـازه بازاریـابی کارآفرینانه استراتژیک دارد و ضریب مسیر این متغیر، با بازاریابی کارآفرینانـه اسـتراتژیک در سطح یک درصد معنادار است .