چکیده:
پژوهش حاضر با هدف طراحی و آزمون الگوی مدرسه پژوهش محور، به روش آمیخته انجام شده است. در بخش کیفی پژوهش راهبرد پدیدارشناسی و در بخش کمی، روش توصیفی از نوع الگویابی معادلات ساختاری مورد استفاده قرارگرفته است. ابزار گردآوری داده ها، در بخش کیفی، مصاحبه نیمه ساختاریافته با 25 نفر از اساتید دانشگاه فرهنگیان و پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، کارشناسان حوزه های ذیربط وزارت آموزش و پرورش، مدیران پژوهش سراهای برتر دانش آموزی و معلمان موفق بود که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شده بودند. در بخش کمی ابزار پژوهش پرسشنامه بود که از میان 5256 نفر دبیر زن دوره متوسطه، 450 نفر که به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شده بودند، در تکمیل آن شرکت کردند. بر اساس نتایج به دست آمده از مصاحبه ها و مطالعه ادبیات و پیشینه پژوهش، الگوی اولیه مدرسه پژوهش محور با چهار بعد مدیر پژوهش محور در بردارنده سه مولفه ترویج پژوهشگری، تسهیل پژوهشگری و رهبری توزیعی، بعد معلم پژوهش محور شامل سه مولفه باور پژوهشی، دانش و مهارتهای حرفه ای و ارتباطات و تعاملات حرفه ای، بعد فرهنگ و ساختار پژوهش محور شامل چهار مولفه فرهنگ پژوهش محور، ساختار حمایتی و توانمندساز، قوانین حمایت کننده، و منابع و بعد آموزش و یادگیری پژوهش محور شامل هفت مولفه مدیریت کلاس، تدریس پژوهش محور، محتوای آموزشی پژوهش محور، ارزشیابی پژوهش محور، تقویت مهارتها، تکلیف و تشویق پژوهش محور بود. برای سنجش اعتبار مدل طراحی شده از شاخص نیکویی برازش استفاده شد که معادل 0/809 به دست آمد. این میزان، اعتبار الگوی به دست آمده را در حد قوی ارزیابی کرد.
The present study was undertaken to design and test a research-engaged school model using mixed methods design. In the qualitative and quantitative parts of the study, phenomenological strategy and structural equation modeling were utilized, respectively. The tool for gathering data in the qualitative section was a semi-structured interview with 25 faculty members of Farhangian University and Academy of Scientific Studies in Education as well as educational experts. These individuals were selected through purposive sampling method. In the quantitative part, the instrument was a researcher-made questionnaire which was administered to a sample of 450 high school teachers. Based on the results of the interviews and via a thorough examination of literature review, the primary model of a research-engaged school was designed with 4 dimensions of principal (promoting inquiry, facilitating inquiry, distributed leadership), teacher (belief in the importance of research, professional knowledge and skills, professional relationships and interactions), culture and structure (inquiry-based culture, empowering structure, supportive rules, resources), and inquiry-based teaching and learning (classroom management, inquiry-based teaching, inquiry-based content, inquiry-based evaluation, enhancing inquiry-based skills, inquiry-based assignment, inquiry-based encouragement). To assess the credibility of the model, the goodness of fit index was used and the obtained GOF of 0.809 demonstrated that the designed model was potentially a robust one.
خلاصه ماشینی:
Rickinson بخشنامه ها و دستورالعملهای اداری و استفاده از خرد و عقلانیت جمعی برای برخورد با موقعیتهای مسئله دار، در نظر گرفتن زمان مورد نیاز برای انجام دادن پژوهشهای دانش آموزی و پژوهش معلمان بر اساس قوانین موجود، درهم تنیدگی و انسجام میان سیاستگذاری، برنامه ریزی و اجرای برنامه ها، در اختیار داشتن فضای مناسب برای انجام دادن فعالیتهای پژوهشی در فضای کلاس و مدرسه ، در اختیار داشتن امکانات مناسب اعم از آزمایشگاه ، کارگاه ، کتابخانه و اینترنت برای پژوهشهای دانش آموزی، در اختیار داشتن فضای مناسب برای ارائه یافته های پژوهشی دانش آموزان یا معلمان است که با نتایج پژوهش مورفی (٢٠١٠) و لوئیس و وال استروم (٢٠١١، به نقل از واگنر و 1 همکاران ، ٢٠١٦)، جودکینز و همکاران ( ٢٠١٤)، هوی و میسکل (٢٠٠١؛ ٢٠٠٨)، هوی و سوئیتلند (٢٠٠١، به نقل از مومنی، ١٣٩٢)، هکر٢ (١٩٩٩) و کولتا (١٩٨٨، به نقل از مرکز یادگیری آلبرتا، ٢٠٠٤) همخوانی دارند.
نشانگرهای به دست آمده در مؤلفه تقویت مهارتها شامل تقویت مهارتهای اجتماعی(تعامل ، همکاری، مشارکت ) در فرایند تدریس و یادگیری و ایجاد زمینه تبادل ایده ها و تسهیم اطلاعات و کمک به یکدیگر در انجام دادن فعالیتها، تقویت مهارتهای مورد نیاز مانند سؤال خوب پرسیدن ، گردآوری، پالایش و تجزیه و تحلیل اطلاعات برای دستیابی به پاسخ سؤال ، تقویت مهارتهای مربوط به پرورش خلاقیت ، نوآوری و تفکر انتقادی دانش آموزان ، تقویت مهارت دسترسی به منابع و اطلاعات و فراهم کردن شرایط لازم برای ارتباط دانش آموزان با مراکز معتبر علمی، ایجاد زمینۀ مناسب برای ارائه نتایج پژوهشهای دانش آموزان به صورت عمومی و در جمع دانش آموزان مدرسه است .