چکیده:
تحقیق حاضر با هدف بررسی تاثیر رهبری تحول آفرین بر انگیزه خدمات عمومی انجام گرفته است. جامعه آماری تحقیق کلیه کارکنان منطقه 4 شهرداری مشهد به تعداد 200 نفر میباشند؛ که با استفاده از جدول مورگان تعداد 127 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند که بصورت تصادفی پرسشنامه بین آنان توزیع گردید در این تحقیق از پرسشنامه رهبری تحول آفرین باس و آولیو (2000) و پرسشنامه انگیزه خدمات عمومی پری و وایز (1997) استفاده گردید این تحقیق از نظر روش اجرا توصیفی- همبستگی است. پایایی پرسشنامهها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ بالاتر از 7/0 به دست آمد که میتوان گفت ابزار از پایایی مناسب برخوردار است. در این پژوهش جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و استنباطی استفاده گردیده است. در قسمت آزمون فرضیات تحقیق، با استفاده از نرم افزار smart PLS، نسخه 2، از روش حداقل مربعات جزئی استفاده شد. یافته ها نشان داد که رهبری تحول آفرین به طور مثبتی بر انگیزه خدمات عمومی موثر است.
خلاصه ماشینی:
جامعه آماری تحقیق کلیه کارکنان منطقه ٤ شهرداری مشهد به تعداد ٢٠٠ نفر می باشند؛ که با استفاده از جدول مورگان تعداد ١٢٧ نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند که بصورت تصادفی پرسشنامه بین آنان توزیع گردید در این تحقیق از پرسشنامه رهبری تحول آفرین باس و آولیو (٢٠٠٠) و پرسشنامه انگیزه خدمات عمومی پری و وایز (١٩٩٧) استفاده گردید این تحقیق از نظر روش اجرا توصیفی - همبستگی است .
برخی از تئوریها از جمله تئوری انتخاب عمومی یا تئـوری انتخـاب عقلایـی، حـداکثر سـازی منافع شخصی را انگیـزه اصلی فعالیت های افراد در سازمان های دولتـی بیـان میکنـد و ایـن باور را مطرح میسـازد کـه مـدیران و کارکنـان بخـش عمـومی هـیچ تفـاوتی بـا مـدیران و کارکنان بخش خصوصـی ندارنـد امـا عمومـا ایــن عقیـده وجـود دارد کـه مـدیران و کارکنان دولتی به وسیله حس خدمت به عموم برانگیخته میشوند، حسی که الزاما در مدیران و کارکنان بخش خصوصـی وجـود نــدارد مفهـوم انگیـزه خـدمات عمـومی، اولــین بــار بطــور عمــده توســط پــری ٢ (١٩٩٧) مـورد توجـه قـرار گرفت .
بـدین منظـور، بهـره گیـری از افـرادی در دولـت و سازمان های دولتی که دارای روحیه خدمت به جامعه بوده و برخوردار از انگیـزه خـدمت عمـومی هسـتند میتواننـد نقـثش مهمی در کارآمدی و اثربخثی نهادهای عمومی ایفا کنند مطالعات نشان داده است که عوامل متعددی در تقویت انگیزه خدمات عمومی نقش دارند در این میان ، عوامل سازمانی می توانند نقش تعیین کننده ای داشته باشند.