چکیده:
هدف از اجرای این پژوهش، بررسی و شناسایی فرصتها، تهدیدها، نقاط قوت و ضعف و تدوین و اجرای استراتژیهای مناسب برای مقابله با تغییرات درونی و بیرونی دانشکدههای اقماری بود. روش پژوهش بر اساس ماهیت دادهها کمی و نوع پژوهش، کاربردی است و از لحاظ گردآوری اطلاعات نیز در گروه پژوهشهای کتابخانهای و میدانی قرار میگیرد. در شناسایی عوامل اولیه از طریق بررسی مستندات سند راهبردی دانشگاه بوعلی سینا و مصاحبه با خبرگان و در ارزیابی عوامل از کارکنان، اعضای هیئت علمی و دانشجویان استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل 1600 تن از استادان، کارمندان و دانشجویان دانشکدههای اقماری دانشگاه بوعلی سینا بود و بر اساس جدول مورگان، حجم نمونه 310 نفر انتخاب شد. نتایج پژوهش نشان میدهد استراتژیهای تدافعی مناسبترین استراتژیها برای آینده دانشکدههای اقماری هستند. استراتژی رویکرد تدافعی با تأکید بر تأسیس پردیس دانشگاهی در محل استقرار یکی از دانشکدهها بهمنظور کاهش هزینههای آموزشی یا تجمیع دانشکدههای اقماری در داخل دانشگاه بهعنوان استراتژیهای مناسب برای این دانشکدهها پیشنهاد میشود.
خلاصه ماشینی:
تحليل استراتژي توسعه دانشکده هاي اقماري با استفاده از تکنيک SWOT (مورد مطالعه دانشگاه بوعلي سينا) Analyzing the Development Strategy of Satellite Faculties Using SWOT Technique (the Case of Bu-Ali Sina University) تاريخ دريافت مقاله : ٩٦/١٠/٠٦ روح الله سهرابي * مصطفي حاجيلويي محب ** هدف از اجراي اين پژوهش ، بررسي و شناسايي فرصت ها، تهديدها، نقاط قوت و ضعف و تدوين و اجراي استراتژيهاي مناسب براي مقابله با تغييرات دروني و بيروني دانشکده هاي اقماري بود.
در مقاله حاضر، نويسندگان بر آن اند که جايگاه استراتژيک دانشکده هاي اقماري را در دانشگاه بوعلي سينا تحليل کرده و با استفاده از تکنيک SWOT مهم ترين نقاط قوت و ضعف و مهم ترين فرصت ها و تهديدها را به همراه استراتژيهاي پيشنهادي مشخص کنند.
پرسش هاي پژوهش ١- مهم ترين عوامل داخلي (نقاط قوت و نقاط ضعف ) توسعه دانشکده هاي اقماري دانشگاه بوعلي سينا چيست ؟ ٢- مهم ترين عوامل خارجي (فرصت ها و تهديدها) توسعه دانشکده هاي اقماري دانشگاه بوعلي سينا چيست ؟ ٣- مهم ترين استراتژي هاي دانشکده هاي اقماري دانشگاه بوعلي سينا به منظور ايجاد تعادل بين محيط دروني و بيروني خود چه مواردي هستند؟ ٤- جايگاه استراتژيک دانشکده هاي اقماري چيست ؟ روش پژوهش روش اين پژوهش از جنبه هدف ، کاربردي است زيرا در پي توسعه دانش کاربردي در يک زمينه خاص انجام گرفته است و نتايج آن در برنامه ريزي و تصميم گيري قابل استفاده است .