خلاصه ماشینی:
"اکنون پیرامون چگونگی ورود تصاویر و اندیشهها به ذهن شاعر در لحظه الهام، این سؤال مطرح میشود که آیا کیفیت مذکور به طور کلی جنبه ابتکاری دارد و یا آنچنان که فروید میگوید تابع ضمیر ناخودآگاه اکتسابی است، و یا مطابق با نظر یونگ تابع ضمیر ناخودآگاه موروث است، و یا آمیختهای از همه اینهاست؟برای پاسخ دادن به این سؤال باید نیروی تخیل و ماهیت حافظه را بشناسیم.
هنرمند در طول زندگی خود هر آنچه را که دیده و شنیده، همانند کالاهایی که در انبار خانه حفظ کنند در حافظه خود نگهمیدارد و همان طور که«راسکین» میگوید:شاعر حتی سادهترین نغمههایی را که در آغاز زندگی خود شنیده است نیز فراموش نمیکند خیال توانمند شاعر در میان این انبوه پر تنوعی که در ذهن وی گرد آمده است غوطه میخورد و به مدد آنها مجموعه تصاویر و اندیشههای هماهنگی را پیوند میزند که از بافتی منظم و دقیق برخوردارند.
چنانکه پیش از این گفتیم خیال در کار خود به طور کلی متکی بر حافظه است و«یادآوری»در رابطه با حافظه، به دو گونه ظاهر میشود:نخست:یادآوری بیواسطه یا خودبخود، که در آن، مطالب بی آن که مناسبتهای پیوسته و آشکاری میانشان وجود داشته باشد به ذهن خطور میکنند.
ولی شاعر در هر دو حالت متکی بر خواندههای خویش و بیش از همه متکی بر اشعاری است که در طول زندگی خود خوانده و به خاطر سپرده است و به همین علت پارهای از افکار و تصاویر شعری او با شعرای متقدمی که پیشتر اشعارشان را خوانده و در حافظه داشته است مشابهت و همانندی پیدا میکند و بدین ترتیب گمان و شبهه«سرقت»چنانکه نقادان عرب مطرح کردهاند در پرتو آفرینش هنری رنگی ندارد."