چکیده:
دستیابی به اهداف مستلزم پیروی از مجموعه¬ای از بایسته¬هاست، و البته میزان التزام و پایبندی به آنها در طول مسیر تعیین کننده میزان موفقیت در رسیدن به مقصود است. نظم از جمله عناصر اجتنابناپذیر، و چه بسا نقشه راه رسیدن به آرمانهاست. فارق از توصیه اکید کلام وحی، انبیاء و اولیاء الهی، اهل خرد نیز بر اهمیت نظم، منطبق با ارزش¬ها و باورها، و تاثیر آن بر تمامی شئون زندگی، اعم از فردی یا اجتماعی، بعنوان قاعدهای کلی، همچنین سامان دهنده بینش، منش و کنش افراد اذعان کردهاند. همچون نظم در نظام هستی، از نظر آنان روابط انسانی متاثر از ارزشهای مشترک در یک مجموعه، شرط مسلم رسیدن به نظم اجتماعی در سایه توجهات مدیری توانمند میباشد. در پژوهش پیشرو پژوهشگر قصد دارد به روش کتابخانهای، با رویکرد اجتماعی و با استعانت از نظریات اندیشمندان، و تمرکز عمده بر نظریه نظم اجتماعی ارائه شده تالکوت پارسونز، پس از مروری اجمالی بر سیره فردی و اجتماعی نبیاکرم، و شرح احوالات مردم سرزمین عربستان، شیوه مدیریتی آن حضرت، همچنین میزان موفقیت ایشان را در بنیاد نهادن جامعهای نوین با پیروی از عنصر نظم به آزمون بگذارد. بنابراین سوال پژوهش حاضر پاسخ به این پرسش است که تا چه میزان پیامآور توحید توانستند با تلاش برای نهادینه کردن ارزشهای اسلامی و جایگزینی آن با آنچه پیش از آن در میان مردم آن دیار مرسوم بود، به همسو کردن آرمان¬های تازه مسلمانان توفیق یافته و در نتیجه به نظم اجتماعی دست یابند؟
خلاصه ماشینی:
بنابراین سوال پژوهش حاضر پاسخ به این پرسش است که تا چه میزان پیامآور توحید توانستند با تلاش برای نهادینه کردن ارزشهای اسلامی و جایگزینی آن با آنچه پیش از آن در میان مردم آن دیار مرسوم بود، به همسو کردن آرمانهای تازه مسلمانان توفیق یافته و در نتیجه به نظم اجتماعی دست یابند؟ واژگان کلیدی: نظم اجتماعی، ارزشها و باورها، نقش مدیر، سیره مدیریتی پیامبر اکرم دانشجوی کارشناسیارشد تاریخ اسلام، دانشگاه تهران Mfmotevasseli.
علم به پیشینه جامعه عربستان، ساختار قبیلهای و عدم وجود دولتی منسجم، تشکیل حکومت اسلامی توسط پیامبر براساس آموزههای دین مبین اسلام، یا به عبارتی چگونگی برقراری نظم در جامعه نوپای مدینه مسأله پژوهش پیشرو میباشد و اما آنچه وجه تمایز این پژوهش با دیگر آثار میباشد، علیرغم شمار بسیار پژوهشهایی که در باب نظم در سیره پیامبر اکرم و البته با عناوین مختلف صورت گرفته، بررسی نظم و نحوه اجرای آن در تمامی ابعاد فردی و اجتماعی، توسط پیامآور وحی، سپس ارزیابی آن باتوجه به نظریه اندیشهپردازان غربی به ویژه تالکوت پارسونز میباشد.
مطابق آنچه در منابع در مورد ظاهر حضرت محمد ذکر شده است، ایشان همواره در جمع خانواده و هم در میان یاران ظاهری آراسته داشتند با موهایی شانه کرده و مرتب و با نگاه به آب و آینه از آراستگی خود اطمینان حاصل میکردند، همچنین مسلمانان را به پاگیزگی بدن و زدودن بوی بد با حمام کردن و استعمال عطر توصیه میکردند، چراکه عدم رعایت نظافت را باعث آزار همنشینان و در نتیجه موجب دشمنی خداوند میدانستند (پایگاه اطلاعرسانی حوزه، 1386).