چکیده:
مساله اصلی این تحقیق دستیابی به مطلوبترین راهبردهای ترویج فرهنگ عفو و گذشت برای کودکان برای سیمای جمهوری اسلامی ایران میباشد. این راهبردها به سیما این امکان را میدهد که با توجه به نظریه مدل کاربردی برای گزینشگری مخاطبان، به ترویج فرهنگ عفو و گذشت در کودکان ایران اسلامی کمک نماید. این تحقیق با استفاده از روش مصاحبه عمیق و با بهرهگیری از الگوی برنامهریزی استراتژیک دیوید انجام شد. به همین منظور برای دستیابی به اهداف تحقیق از نظرات خبرگان در این حوزه کمک گرفته شد. بر این اساس ابتدا ماموریت سیما و چشمانداز آن در این موضوع مشخص شد. در ادامه با ارزیابی عوامل درونی و بیرونی سیما، اهداف بلند مدت سیما تعیین و در نهایت راهبردهای مطلوب شناسایی و اولویتبندی شدند. نتیجه این تحقیق نشان داد راهبردهای رقابتی مناسبترین راهبردها برای سیما کودک تشخیص داده شدند. در انتها راهبردهای رقابتی تدوین شده برای سیما اولویتبندی شدند. نتیجه این تحقیق نشان داد؛ مهمترین راهبرد برای سیما «آموزش تفکر انتقادی در برنامههای کودک تلویزیون (سیمای ملی) و ایجاد بستر مناسب برای یادگیری مهارتهای اجتماعی و اجتماعی شدن در راستای ترویج فرهنگ عفو و گذشتبرای کودکان» که به خوبی با نظریه یادگیری اجتماعی و ترویج مطابقت دارد.
خلاصه ماشینی:
نتيجه اين تحقيق نشان داد؛ مهمترين راهبرد براي سيما « آمـوزش تفکـر انتقـادي در برنامه هاي کودک تلويزيون (سيماي ملي) و ايجاد بستر مناسب براي يادگيري مهـارت هـاي اجتمـاعي و اجتماعي شدن در راستاي ترويج فرهنگ عفو و گذشت براي کودکان » که به خوبي بـا نظريـه يـادگيري اجتماعي و ترويج مطابقت دارد.
همچنان که تمام ارکان و عرصه هاي جمهوري اسلامي ايران بـه نسـبت گذشـته دسـتخوش توسـعه لازم شده است ، اما هنوز در توليد و برنامه سازي براي مخاطبان مختلف در کشور به ويژه بـراي کودکـان توسعه لازم ايجاد نشده است و در اين زمينه يک کشور مصرفکننده توليدات غربي محسوب ميشويم .
يافته ها يافته هاي حاصل از اين تحقيق به شرح زير ارائه ميگردد: - مهمترين نقاط قوت براي سيماي جمهوري اسلامي ايران براي ترويج فرهنـگ عفـو و گذشـت (بـراي مخاطبان کودک رسانه ملي) عبارتند است از: ١ – وجود مرکز صباي سيماي ج.
٢ - در دوره کنوني يکي از مهمترين نقاط ضعف در توليد برنامه کودک، نبود قهرمان در اين حـوزه بـراي ترويج فرهنگ عفو و گذشت است و نبود برندسازي براي مخاطب کودک به جهـت پـذيرش وقابـل بـاور بودن توليدات تلويزيوني و تأثير روي او ( براي هر نسلي بايد متناسب با نسل آن روز صحبت کرد ) ٣ - برخي از توليدات فعلي اعم از پويانمايي و ديگر انواع برنامه هاي تلويزيـوني کـودک سـازمان صـدا و سيما متأسفانه شعار زده ، بيان مستقيم پيام براي ترويج فرهنگ عفـو و گذشـت اسـت کـه موجـب پـس زدگي مخاطبان و ايجاد موضع تدافعي در آنان مي شود.