چکیده:
در میان قدیمی ترین نمونه های تصویری بدست آمده که اندیشه ها و تفکر بشری را بازتاب می دهند، نقشمایه هایی وجود دارند که امروزه بسیاری از اندیشمندان، بر پایه علوم جدید همچون اسطوره شناسی، جامعه شناسی، روانشناسی و به ویژه بر مبنای نشانه شناسی آنها را تفسیر کرده و توضیح می دهند. این شیوه در مورد نقشمایه های معاصر نیز صدق می کند و آثار هنری معاصر، پس از تولید توسط هنرمند، به سرعت در بوته بررسی صاحبنظران قرار می گیرد. آثار هنری که پس از سالها گذشت زمان از آنها، شاهکارهای هنری محسوب می شوند، در طی گذشت زمان، به شیوه های متفاوت توسط دیگران تکرار می شوند و یا نقشمایه آنها در کاربردهای متفاوت هنری مورد استفاده قرار می گیرد. مفاهیم درونی این آثار ریشه در اعتقادات، تفکرات، فطرت و ناخودآگاه جمعی همه انسانها دارند. از میان این نقشمایه ها در حوزه هنرهای تجسمی معاصر، تابلوی جیغ، اثر معروف ادوارد مونش است. پریشانی، ترس و اضطراب درون این اثر که به نوعی در ضمیر ناخودآگاه بشر پنهان است، نوعی کهن الگو محسوب می شود که ممکن است در هر زمان و مکان در وجود انسانهای دیگر بروز کند. در واقع می توان گفت از منظر نشانه شناسی، تابلوی جیغ در طی زمان تبدیل به گونه ای از شمایل (Icon) شده است. این مقاله در صدد توضیح نماد، نشانه، شمایل و یافتن دلایلی است که یک اثر هنری را در طی زمان ماندگار کرده و تبدیل به نقشمایه ای می کند که نسل های دیگر همواره آگاهانه یا ناخودآگاه آنرا تکرار می کنند. روش تحقیق در این مقاله، روش توصیفی – تحلیلی و روش جمع آوری اطلاعات آن کتابخانه ای است.
Among the ancient visual samples available to us, some represent human thoughts and there are some motifs which nowadays philosophers study and interpret through modern disciplines such as mythology, sociology, psychology and particularly semiology. This method is also true for contemporary motifs, and contemporary artworks are immediately judged and interpreted by experts and mediators as soon as the artists create them. The great masterpieces are repeated again and again by others or their motifs are appropriated in different artistic reproductions. Inner concepts of them are rooted in thoughts, beliefs, collective unconsciousness and tendencies of all people. Among such motifs in contemporary visual arts, Scream-by Edvard Munch- represents the anxiety, confusion and fear which are hidden in human unconscious mind. It can be considered as kind of archetype and may have been influencing people every in all times. a semiological point of view, over time the Scream has changed into a special motif defined as Icon. This paper intends to explain symbol, sign, and icon, and to find the reasons that make an artwork eternal and change it into a motif which the future generations would (consciously or unconsciously) repeat. The applied research method is descriptive _ analytical via library data collection.