چکیده:
در سیستمهای آموزشی، افراد زیادی مشغول به کارند و فعالیتهای آنها بهطور مستقیم یا
غیرمستقیم در تربیت دانشآموزان موثر است اما در این میان، نقش معلمان از دیگر افراد بسیار
برجستهتر مینماید چنانکه بیشتر اوقات را دانشآموزان در مدرسه زیر نظر آنها سپری میکنند و
عوامل دیگر هم فراهم آورنده زمینه برای فعالیت معلّمها هست ازاینرو بسیاری از دانشآموختگان
نظام آموزشی سنتی و جدید شکلگیری شخصیت خود را مرهون معلمان خود میدانند. یک معلّم
خوب که با رفتار و گفتار پسندیدهاش دانشآموزان را خوب پرورش میدهد، بزرگترین خدمت را
نسبت به اجتماع خود انجام میدهد و بهعکس یک معلّم بداخلاق و بدرفتار و منحرف که با رفتار بد
خود، دانشآموزان را به انحراف و تباهی میکشد بزرگترین خیانتها را نسبت به اجتماع مرتکب
میشود بنابراین شغل و حرفه معلمی و استادی از حساسترین و مسئولیت دارترین شغلهای اجتماع
میباشد. روش انجام این پژوهش بهصورت توصیفی- تحلیلی میباشد. برای گردآوری اطلاعات از
روش کتابخانهای استفادهشده است. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش مقالات و منابع کتابخانه
موجود در زمینه موضوع پژوهش بوده است. یافتههای این پژوهش نشان داد که ازآنجاییکه معلمان
با طیف وسیعی از جوانان اجتماع سروکار دارند درنتیجه بیشترین تاثیر را در پرورش خصوصیات
فرهنگی، اجتماعی، مذهبی و ... این جوانان میتوانند داشته باشند.
خلاصه ماشینی:
در سیستم های آموزشی، افراد زیادی مشغول به کارند و فعالیت های آن ها به طور مستقیم یا غیرمستقیم در تربیت دانش آموزان مؤثر است اما در این میان ، نقش معلمان از دیگر افراد بسیار برجسته تر می نماید چنان که بیشتر اوقات را دانش آموزان در مدرسه زیر نظر آن ها سپری می کنند و عوامل دیگر هم فراهم آورنده زمینه برای فعالیت معلم ها میباشد ازاین رو بسیاری از دانش آموختگان نظام آموزشی سنتی و جدید شکل گیری شخصیت خود را مرهون معلمان خود می دانند یکی از نویسندگان که عمری را به معلمی گذرانده می نویسد: «یکی از تحصیل کرده هایی که تحصیلات عالی و دکترای خود را در کشور آلمان به پایان رسانیده بود چندین بار اقرار و اعتراف کرد که همه عقاید دینی او مدیون ارتباط با معلم خود بوده است .
دانش آموز در این اجتماع جدید فرصت می یابد تا افکار و اندوخته های دینی و رفتار و عادت های گذشته اش را مورد بازنگری قرار دهد و شخصیت خویش را بسازد و تکمیل و تثبیت نماید و با نفوذترین و محبوب ترین فردی که میتواند در این مرحله حساس او را یاری کند معلم است ؛ به همین جهت دانش آموزان معلم خود را به عنوان یک الگو و اسوه می پذیرند و از رفتار و گفتار و اخلاق خوب یا بد او سرمشق می گیرند و خود را با وی همسان و همانند می سازند.
از این دیدگاه یکی از هدف های عمده تعلیم و تربیت ، توسعه و پیشرفت فرهنگ علمی و ارزشی جامعه است ، بنابراین باید در تنظیم برنامه های تربیتی درم و ارزش سنجی میراث فرهنگی - اجتماعی و توسعه آن مورد توجه مربیان باشد.