چکیده:
قرآنکریم در راستای هدایت انسان در مسیر تعالی و رشد، از پرداختن به مباحث مرتبط با این موضوع فروگذار نکرده است. در این میان برخی شبههکنندگان، پارهای از مباحث قرآنی را غیر ضروری و بیتاثیر در هدایت انسان میدانند. بهگمان آنها طرح این مباحث در قرآن، نشانه برساختگی و غیرالهیبودن قرآن است. آیات مربوط به ازدواج پیامبراکرم شبهات قرآنی، همسران پیامبرصلّی الله علیه و آله، ازدواجهای پیامبرصلّی الله علیه و آله شبهات قرآنی، همسران پیامبرصلّی الله علیه و آله، ازدواجهای پیامبرصلّی الله علیه و آله و ذکر همسران ایشان در قرآن ازجمله این موارد است. از نظر این افراد، ذکر همسران پیامبر شبهات قرآنی، همسران پیامبرصلّی الله علیه و آله، ازدواجهای پیامبرصلّی الله علیه و آله در قرآن، معلول و بر اساس علاقه مفرط پیامبر شبهات قرآنی، همسران پیامبرصلّی الله علیه و آله، ازدواجهای پیامبرصلّی الله علیه و آله نسبت به آنان تحلیل شده و پیرو این تحلیل، برساختگی قرآن ازسوی پیامبر شبهات قرآنی، همسران پیامبرصلّی الله علیه و آله، ازدواجهای پیامبرصلّی الله علیه و آله و تاثیر هواوهوس ایشان در آیات قرآن، استنتاج گردیده است. این ادعا در حالی است که هیچ ذکر مستقیم و نامی از هیچیک از همسران پیامبر(ص) در قرآن نیامده است و همه آیاتی که ادعاشده به زندگی خصوصی حضرت میپردازد، در مقام بیان معارفی عمومی برای هدایت بشر، بیان احکام عمومی همسران و بایستههایی از زندگی مشترک زناشویی، ذکر حقوق و احکام خاص پیامبر شبهات قرآنی، همسران پیامبرصلّی الله علیه و آله، ازدواجهای پیامبرصلّی الله علیه و آله و همسران ایشان و تبیین الگوی جامع از شخصیت نبوی در عرصههای مختلف زندگی بشری ازجمله زندگی خانوادگی است. با نادرستبودن ادعای خصوصیبودن آیات مربوط به همسران پیامبر(ص) ادعای مبتنی بر آن در برساختهبودن قرآنکریم نیز ابطال میگردد.
خلاصه ماشینی:
طرح مسائل مربوط به پیامبر اسلام| و همسران ایشان در قرآن کریم از سوی برخی مخالفان اسلام، بهعنوان طرح مسائل شخصی و غیر مرتبط با هدایت بشر تحلیل شده است، ازجمله شخصی با نام مستعار دکتر سها در کتاب پر ورق خود با عنوان نقد قرآن، با اشاره به برخی از آیات قرآن، این آیات را در مورد مسائل خصوصی پیامبر| و همسران ایشان دانسته است.
تحلیل مسئله پیشفرض این شبهه و طرح این ادعا آن است که هر مسئلهای از قرآن کریم که مربوط به شخص پیامبر| باشد و احکام و حقوق مالی، اجتماعی یا خانوادگی را نسبت به ایشان بیان کرده باشد، مسئله شخصی ایشان است و طرح آن در قرآن کریم، طرح مسائل خصوصی خواهد بود.
(مکارم شیرازی، 1374: 17 / 375) با توجه به نکات فوق، آیات 50 تا 52 سوره أحزاب در احکام ازدواج پیامبر اکرم| را نمیتوان مسائل صرفا شخصی پیامبر| دانست، بلکه بهجهت تفاوت احکام ایشان در این موضوع، در قرآن ذکر گردیده است تا به وظیفه ایشان در انجام وظیفه رسالت، کمک کرده و وظیفه مسلمانان در این خصوص را بیان کند.
بیان احکام مسلمانان در رابطه با پیامبر| و همسران ایشان آیه 53 سوره أحزاب از دیگر آیاتی است که برخی ادعا کردهاند مربوط به مسائل خصوصی پیامبر| است و نفعی برای بشریت ندارد.