چکیده:
هدف پژوهش حاضر مطالعه رضایت دانشجویان از خدمات آموزشی، رفاهی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال تحصیلی 1396-1395 میباشد. روش تحقیق، روش توصیفی از نوع پیمایش است و به لحاظ هدف، تحقیق کاربردی میباشد. جامعه آماری پژوهش، دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز به تعداد 8602 نفر (3854 پسر و 4748 دختر) که در 14 دانشکده در رشتههای مختلف مشغول به تحصیل بودند. حجم نمونه تحقیق نیز با استفاده از فرمول کوکران 384 نفر به دست آمد. ابزار اندازهگیری تحقیق پرسشنامه محقق ساخته ارزیابی رضایت دانشجویان از خدمات آموزشی، رفاهی دانشگاه علوم پزشکی تبریز میباشد که اعتبار آن بر اساس اعتبار صوری به تایید رسید و میزان پایایی ابزار با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 93/0 برآورد گردید. برای آزمون فرضیهها، پس از تست نرمال بودن توزیع متغیرها با استفاده از آزمون کولموگروف– اسمیرنوف، آزمون تحلیل واریانس یکطرفه مورد استفاده قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که بین رضایت از خدمات آموزشی براساس گروه سنی و رشته تحصیلی دانشجویان تفاوت معنی دار وجود دارد، ولی بین رضایت از خدمات رفاهی بر اساس گروه سنی و رشته تحصیلی دانشجویان تفاوت معنی داری وجود نداشت.
The purpose of this study was to investigate the satisfaction of Tabriz<br />university medical sciences students from educational and welfare<br />services in the academic year of 2016-2017. The method of research is<br />descriptive and purpose of it is applied. The statistical population of the<br />study was 8602 students (3854 male and 4748 female) in Tabriz<br />University of Medical Sciences who were studying in 14 faculties in<br />different majors. The sample size was 384 using Cochran’s formula. The<br />data gathering tool was a researcher-made questionnaire designed to<br />assess the satisfaction of students from educational and welfare services<br />of Tabriz University of Medical Sciences whose validity was confirmed<br />on the basis of face validity and the reliability of the tool was 0.93, using<br />the Cronbach's alpha coefficient. To test the hypotheses, after the normal<br />distribution of variables test (Kolmogorov-Smirnov test), One-way<br />variance analysis was used. The results revealed that, based on student's<br />age and major of study there was a significant difference between<br />satisfaction of educational services, but there was no significant difference<br />between satisfaction of welfare services.
خلاصه ماشینی:
بايد در اين مجامع فضايي فراهم شودکه با ايجاد روابط انساني بين استاد و دانشجو، ارايه خدمات مطلوب آموزشي و رفاهي و تدوين قوانين خوب و اجراي درست توسط مديران و کارکنان آن ها را افرادي متعهد و ملزم به رعايت قوانين و مقررات و از طرفي کار آمد براي فرداي جامعه پرورش داد، که در اين صورت موجبات افزايش کارايي و بهره وري فراهم آمده و اين امر هم ازجمله اهداف عمده نظام جمهوري اسلامي ايران در جهت دست يابي به توسعه است و با توجه به تجربه کشورهاي موفق جهان به اين مطلب که در مقايسه بين عوامل موثر در رشد و توسعه اجتماعي ، اقتصادي ، صنعتي آن چه از عوامل ديگر مهم تر مي باشد، توجه به ارزش هاي انساني و ابعاد معنوي يک کار است و رضايت افراد در محيط کار و تحصيل ميل و رغبت دروني افراد را براي انجام کار توام با کيفيت مطلوب فراهم مي آورد.
هم چنين در اين تحقيق مولفه هاي اصلي براي سنجش رضايت از خدمات آموزشي دانشجويان عبارت است از: استاد از حيث (ارايه مطلب ، تسلط ، استفاده از وسايل کمک آموزشي، علاقه مندي و رفع مشکلات ، منظم بودن ، تعامل با ادارات آموزش ، و رغبت به کارهاي پژوهشي).
براي بررسي رضايت از خدمات آموزشي به تفکيک رشته تحصيلي دانشجويان از آزمون تحليل واريانس يکطرفه (آزمون F) استفاده شده است .