چکیده:
هدف: امروزه، تغییرات تکنولوژیکی، تاثیر به سزایی بر تمامی اجزای تشکیل دهنده ساختار آموزشی بر جای نهاده است.، به گونه ای که آموزش و پرورش را ناگزیر از اتخاذ سیاست های جدید، ازجمله اجرای سیستم مدرسه محوری در مدارس هیات امنایی کرده است، که به عنوان ضرورتی اجتناب ناپذیر در نظام آموزشی مطرح است که اجرای کامل و عاجل آن در نظام آموزشی سبب برون رفت از مشکلات کنونی آموزشی خواهد بود. پژوهش حاضر با هدف، ارائه یک الگوی عملیاتی برای ارزیابی عملکرد مدارس هیات امنایی کشور با توجه به خلاء ده ساله در نظام آموزش و پرورش کشورمان از منظر سیستم مدیریت مدرسهمحور انجام شد.
مواد و روش ها: محقق از لحاظ کیفی موضوع پژوهش را با استفاده از رویکرد داده بنیادی به منظور شناسایی شاخص ها و مولفه های سیستم مدیریت مدرسه محور جهت ارزیابی عملکرد مدارس هیات امنایی کشور مورد بررسی قرار داده است. جامعه آماری این پژوهش شامل فهرستی 20 نفره از سیاستگذاران و برنامهریزان وزارت آموزش و پرورش به ویژه سازمان مشارکت های مردمی، اعضاء هیات علمی دانشگاه های معتبر و مدیران و معلمان مدارس هیات امنایی بوده است که در نهایت از میان این افراد، 12 نفرتحت عنوان اعضای کمیته دلفی برای انجام مصاحبه پاسخ مثبت دادند و مصاحبه با آنان آغاز شد. در این پژوهش از مصاحبه نیمه سازمان یافته استفاده گردید.
بحث و نتیجه گیری: براساس نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده های کیفی حاصل از مصاحبه ها با مشارکت کنندگان در پژوهش (اعضاء کمیته دلفی)، کدگذاری باز، محوری، گزینشی و همچنین تحلیل محتوای متن مصاحبه ها و در عین حال مطابقت آنها با مبانی نظری، مقوله ها، عوامل اصلی و فرعی سیستم مدیریت مدرسه محور موثر در ارزیابی عملکرد مدارس هیات امنایی، 12 مقوله و عامل اصلی به ترتیب مشارکت، تعهد سازمانی، انعطاف پذیری، تفویض اختیار، استقلال، پاسخگویی، مسئولیت پذیری، تمرکززدایی،رسالت، توانمندسازی، ساختار مجدد، و فرهنگ سازمانی و 38 عامل فرعی مورد شناسایی قرار گرفتند. مجموع نتایج نشان داد که پیاده سازی و اجرای سیستم مدیریت مدرسه برای ارزیابی عملکرد مدارس هیات امنایی کشور در حد متوسط می باشد. مدل حاصل از این پژوهش، ابزاری را مهیا می سازد که می تواند به طور عملی و ملموس به ارزیابی عملکرد مدارس هیات امنایی در حیطه ویژگی های اختصاصی و فرعی مدل جهانی مدیریت مدرسه محور پرداخته و شتاب به سمت عدم تمرکززدایی را سرعت ببخشد. لازم است آموزش و پرورش در یک برنامه ریزی بلندمدت (حداقل پنج ساله) ضمن فراهم کردن زمینه های لازم و مد نظرقرار دادن الگوی پژوهش حاضر، به تدریج نسبت به استقرار سیستم مدیریت مدرسه محوری در مدارس هیات امنایی اقدام نمایند.
خلاصه ماشینی:
بحث و نتيجه گيري: براساس نتايج حاصل از تجزيه و تحليل داده هاي کيفي حاصل از مصاحبه ها با مشارکت کنندگان در پژوهش (اعضاء کميته دلفي)، کدگذاري باز، محوري، گزينشي و هم چنين تحليل محتواي متن مصاحبه ها و در عين حال مطابقت آن ها با مباني نظري، مقوله ها، عوامل اصلي و فرعي سيستم مديريت مدرسه محور مؤثر در ارزيابي عملکرد مدارس هيأت امنايي ، ١٢ مقوله و عامل اصلي به ترتيب مشارکت ، تعهد سازماني، انعطاف پذيري، تفويض اختيار، استقلال ، پاسخگويي، مسئوليت پذيري، تمرکززدايي، رسالت ، توانمندسازي، ساختار مجدد، و فرهنگ سازماني و ٣٨ عامل فرعي مورد شناسايي قرار گرفتند.
Board of Trustees Schools اساس مصوبه ٧٨٦ جلسه شوراي عالي آموزش و پرورش مورخ ١٣٨٨/٢/١ در راستاي کمک به اجراي ماده ١٣ قانون مديريت خدمات کشوري و ماده ١٤ قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي کشور و براي تقويت و ادامه مدارس هيأت امنايي و با تأکيد بر اجراي سيستم مديريت مدرسه محور، مصوبه قبلي خود را مورد اصلاح و بازنگري قرار داده و ضمن تصويب کليات اين سيستم ، آن را براي ادامه اجرا به ادارات آموزوش و پرورش استان ها ابلاغ نمود (دفتر توسعه مشارکت هاي مردمي و امور شوراها، ١٣٨٨).
(In Persian) The education system and a ten-year lack of an operational model for evaluating the performance of the board of trustee's schools from the perspective of school- 11 based management system S.
The basic aim of this research was to present an operational model for evaluating the performance of the board of trustee’s schools with regard to a ten-year lack in Iran’s education system from the perspective of school-based management system.