چکیده:
تعیین شاخصها موجب میشود که سازمان، وضعیت کنونی خود را برای برنامهریزی، بهدرستی درک کند و فعالیتهای خود را بهصورت هدفمند و در راستای ارتقای این شاخصها منطبق نماید. در صورت در اختیار نداشتن شاخصهای علم و فناوری، تحلیل محیط و شناخت موقعیت سازمان، واقعی نخواهد بود و تخصیص منابع و برنامهریزیها، فاقد مبنای منطقی است. هدف از این تحقیق، تعیین ابعاد و شاخصهای کلان ارزیابی علم و فناوری در سازمانهای نظامی است. این تحقیق بر مبنای دستاورد یا نتیجه، کاربردی- توسعهای و بر مبنای رویکرد، آمیخته و روش تحقیق موردی - زمینهای و تاریخی است. جامعة آماری این تحقیق حدود 110 نفر است که با 32 نفر از آنها مصاحبة عمیق شد. در این تحقیق برای گردآوری و تحلیل دادهها، از روشهای اسنادی و مصاحبة عمیق با رویکرد کیفی و استفاده از روش داده بنیاد (گراندد تئوری) بهره گرفته شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی و روش تحلیل محتوای استقرایی استفاده شد. بر اساس نتایج حاصل از این تحقیق، علم و فناوری در این سازمان نظامی در نُه ُبعد نیاز به ارزیابی دارد و برای هر ُبعد، شاخصهایی ارائه شده است. این ابعاد شامل سرمایة انسانی، پرورش، انتشارات علمی، ساختار، پژوهش، فناوری، همکاریهای علمی، منابع مالی و اثربخشی هستند.
The admeasure of indicators allows to organization for understanding the current situation for planning, and targeted its activities in order to improve these indicators. In the absence of science and technology`s indicators, there are no logical basis for environmental analysis and understanding of the organization`s situation, and allocating resources and planning will not be correct. The aim of this study is to determine the dimensions and indicators of macro-assessment of science and technology in the military organizations. The study is based on achievement or result based approach used the applied and developed method, and research methodology was historical context. The statistical community consisted about 250 people; among them 32 people were in-depth interviews. In this study, for collecting and analyzing data, we used documents and interviews methods of in-depth qualitative approach by using grounded (Grounded Theory). For data analysis we used descriptive statistics and inductive content analysis. Based on the results of this research, science and technology in the military organization need to assessment in nine dimensions and we are provided some indicators for each dimension. These dimensions are the human capital, education, scientific publications, structure, research, technology, scientific cooperation, financial resources and effectiveness.
خلاصه ماشینی:
ا. ایران ، به منظور تعیین میزان تحقق آنها و مقایسه با وضعیت مورد انتظار، با بهره گیری از روش مطالعۀ اسنادی و تحلیل محتوای کیفی، شاخص های موجود در سه مقولۀ انتشارات علمی، فناوری و نوآوری و مشارکت بین المللی را بررسی کرده است .
طباطبائیان و همکارانش در پژوهش «شاخص های ترکیبی پایش توانمندی فناوری » برای ارزیابی وضعیت ایران و ٦٩ کشور دنیا، ١٧ شاخص از میان ٣٧ شاخص معتبر بین المللی را انتخاب کرده و بر اساس تحلیل عاملی، ١٧ شاخص را در سه بعد زیرساخت های توسعۀ فناوری، توانمندی نوآوری و کیفیت سرمایه گذاری قرار داده اند (طباطبائیان و همکاران ، ١٣٨٩: ٧٧).
در نقشۀ جامع علمی سلامت ، شاخص هایی به شرح زیر، برای سنجش وضعیت و روند علم ، فناوری و نوآوری در حوزة سلامت پیش بینی شده است : سیاست گذاری کلان ، بهبود تخصیص منابع مالی، تسهیل و افزایش سرمایه گذاری، تولید دانش (انجام تحقیقات و نوآوری)، توسعۀ نیروی انسانی، توسعۀ انتشار و به اشتراکگذاری دانش تولیدشده ، تسهیل کارآفرینی، تسهیل و افزایش ظرفیت تولید کالاها و خدمات سلامت ، هنجارها و فرهنگ سازی، تسهیل و ایجاد ارتباطات ) (شورای عالی انقلاب فرهنگی، ١٣٨٨: ٧٣).
یافته های تحقیق بر اساس نتایج حاصل از ادبیات تحقیق و مصاحبه های عمیق با ٣٢ نفر از جامعۀ آماری که به طور هدفمند انتخاب شده اند و جمع بندی در جلسه های خبرگی، علم و فناوری در این سازمان نظامی در نه بعد به شرح نمودار شمارة ٢، نیاز به ارزیابی دارند: سرمایۀ انسانی، پرورش ، انتشارات علمی، ساختار، پژوهش ، فناوری، همکاریهای علمی، منابع مالی و اثربخشی.