چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه میان باورهای هوشی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر دارای مشکلات یادگیری مشغول به تحصیل در پایههای اول و دوم دبیرستان انجام شد. روش: جامعه آماری پژوهش عبارت بود از دانشآموزان دختر پایههای اول و دوم دبیرستانهای منطقه 5 تهران که از میان آنان 60 دانشآموز دختر به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش نمونهگیری بدین صورت بود که، 6 دبیرستان از بین مدارس منطقه 5 به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و از هر مدرسه 10 دانشآموز دارای مشکلات یادگیری از میان دانشآموزانی که توسط معلمان یا مشاوران مدرسه دارای مشکلات یادگیری شناسایی شده بودند، به طور تصادفی برگزیده شدند. ابزارهای پژوهش عبارت بودند از پرسشنامه باورهای هوشی (ذبیحی حصاری، 1384) و معدل کل دانشآموزان به عنوان شاخص عملکرد تحصیلی آنان. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: تحلیل دادهها نشان داد که میان باورهای هوشی و پیشرفت تحصیلی رابطه معنادار وجود دارد. نیز، میان باورهای هوشی افزایشی و عملکرد تحصیلی، نسبت به رابطه میان باورهای هوشی ذاتی و عملکرد تحصیلی، رابطه نیرومندتری برقرار است. نتیجهگیری: یافتههای پژوهش حاضر به اهمیت تاکید بر تقویت باورهای هوشی افزایشی در میان دانشآموزان جهت بهبود عملکرد تحصیلی آنان اشاره دارد.